واکنش سوریه به قانون مبارزه با تروریسم عربستان

واکنش سوریه به قانون مبارزه با تروریسم عربستان
يکشنبه 20 بهمن 1392 - 08:50

وزیر اطلاع رسانی سوریه قانون جدید عربستان برای مبارزه با تروریسم را اقدامی نمایشی دانست و خواستار توقف حمایتهای همه جانبه این کشور از تروریسم را خواستار شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عمران الزعبی" عربستان را به حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها در سوریه متهم کرد و از این کشور خواست که این حمایت‌ها را متوقف کند، و مواضع استقرار تروریست‌ها را به دولت سوریه اطلاع دهد.
الزعبی اظهار داشت: تروریست‌ها در سوریه با گذرنامه‌های رسمی وارد این کشور نشده‌اند.
وزیر اطلاع رسانی سوریه خاطرنشان کرد: بر اساس فرمان پادشاه عربستان سعودی اتباع عربستانی که در خارج این کشور می‌جنگند مجازات خواهد شد، ولی در این فرمان اشاره‌ای به آن دسته از اتباع عربستانی که در سوریه می جنگند نشده است.
عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان روز 3 فوریه فرمانی را مبنی بر تعیین مجازات حبس 3 تا 20 سال برای افرادی که در خارج این کشور می جنگند یا عضو گروه های تروریستی یا گروه های مذهبی افراطی هستند ، صادر کرد.
الزعبی در واکنش به این فرمان پادشاه عربستان گفت : صدور چنین فرمانی به معنای امتناع عربستان از کمک کردن به گروه های تروریستی فعال در سوریه نیست زیرا چنین فرمانی نمایشی و فرمایشی است و پادشاه عربستان برای خوب جلوه دادن وجهه نظام خود این فرمان را صادر کرد.
عربستان یکی از بزرگترین حامیان تروریست های فعال در سوریه است و بارها خواستار کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت شده است و بارها نیز برلزوم مسلح کردن تروریست ها تأکید کرده است.
وزارت امور خارجه سوریه اخیرا دو نامه جداگانه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این نهاد بین المللی درباره لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از حمایت های عربستان از تروریست های تفکیری فعال درسوریه فرستاد.
الزعبی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی از تروریستها در سوریه که تابعیتهای کشورهای مختلف را دارند حمایت مالی و تسلیحاتی می کند، و از شبکه‌های رسانه‌ای حامی تروریسم که در حال فتنه انگیزی هستند حمایت می کند، شبکه‌هایی که برای قتل و کشتار و جنایت فتوا می دهند. عربستان در اردن مراکزی را دارد که زیر نظر شاهزادگان اداره می‌شوند و از آنجا تروریسم را در سوریه اداره می کند.
وی افزود: اگر عربستان این کارها را متوقف نکند، مجازات سعودیهایی که برای جنگ از این کشور خارج می‌شوند، اهمیتی ندارد.
الزعبی تأکید کرد: فرمان جدید پادشاه عربستان، جهت بهبود چهره تخریب شده این کشور به دلیل حمایت از تروریسم در دنیا و به ویژه سوریه است. عربستان به خوبی می‌داند که که پولها از کجا می‌آید و چه کسی از تروریستها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند، و کدام یک از مؤسسات و نهادهای دولتی و جمعیتهای خیریه و مبلغان و مدعیان دین در این کارها دست دارند.
الزعبی اظهار داشت: دولت رجب طیب اردوغان هنگامی که به فرصتی برای فکر کردن به صورت منطقی دست یابد، باید درک کند که چه مقدار به سوری‌ها ظلم کرده است، شمار قابل توجهی از شهروندان سوری به دلیل ورود تروریستها از مرزهای ترکیه کشته شدند، و علاوه بر آن ترکیه در سرقت از کارخانه ها و کارگاه‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی بر سوریه دست دارد . ترکیه باید مرزهای خود را به روی تروریسم و تروریستها ببندد.
وی درباره کمکهای بشر دوستانه به مناطق مختلف سوریه گفت: دولت در ارسال کمک های بشردوستانه هیچ منطقه‌ای را بر منطقه دیگری ترجیح نمی‌دهد.
زعبی افزود : دولت دمشق و سازمان ملل متحد با یکدیگر برای رساندن کمک های بشردوستانه به دست افراد نیازمند در سراسر سوریه همکاری می کنند.
الزعبی درباره دور اول مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان خارج نشین در ژنو اظهار داشت: ما به ژنو رفتیم زیرا معتقدیم که مذاکرات سوری – سوری با خواست ملت سوریه باید برگزار شود و دولت سوریه در این مذاکرات منافع ملی را سرلوحه خود قرار داده بود.
وی خاطرنشان کرد: در ژنو علاوه بر مسائل سیاسی با جنگ رسانه‌ای مواجه بودیم؛ برای ما مرزهایی وجود دارد و آن مرزها حاکمیت ملی، پرچم، احترام به نهادها و آزادیهای عمومی است.
الزعبی خاطرنشان کرد: دولت کنونی و سابق سوریه هیچگاه اعلام نکرد که بهترین دولت است.

پربیننده ترین خبرها