حکومت یمن رسماً فدرال شد

حکومت یمن رسماً فدرال شد
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 19:40

العالم - دولت یمن رسما اعلام کرد که حکومت این کشور، فدرال و متشکل از 6 اقلیم خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری العالم، خبرگزاری رسمی یمن تاکید کرد که در نشست امروز (دوشنبه) عبدربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور با اعضای کمیته تعیین مناطق، برپایی دولت فدرال بر اساس 6 منطقه به تصویب نهایی رسیده است.

این منبع افزود: این تصمیم پس از گفتگوها و بحث و بررسی های متعدد در چگونگی اجرای آن از لحاظ قانونی و ساختاری اتخاذ شده تا مراکزی جدید برای نظارت بر مسایل توسعه و امنیت و ثبات این مناطق ششگانه تشکیل شوند.

به گفته این خبرگزاری، این طرح با در نظرگرفتن اصول و پایه های علمی برای برپایی مناطق شش گانه، مورد توافق قرار گرفته است.

کمیته تعیین مناطق، مناطق شش گانه را این گونه معرفی کرد: اقلیم نخست "حضرموت" با پایتختی المکلا و شامل شهرهای شبوه، المهره، سقطری و حضرموت است. اقلیم دوم "سبا" به پایتختی سبا است و شهرهای الجوف، مارب و البیضا را شامل می شود. اقلیم سوم "عدن" با پایتختی عدن و مشتمل بر لحج، ضالع، عدن و ابین است. اقلیم چهارم "الجند" نام دارد که پایتخت آن تعز است و شامل تعزب و اب خواهد بود. اقلیم پنجم با پایتختی صنعا، "ازال" نام دارد و شهرهای صعده، صنعا، عمران و ذمار را در بر می گیرد. منطقه ششم شامل شهرهای الحدیده، ریمه، المحویت و حجه است و نام آن "تهامه" به پایتختی الحدیده است.

خبرگزاری رسمی یمن تاکید کرد که تقسیم بندی مناطق با رای مثبت اکثریت قاطع اعضای کمیته اقالیم تصویب شده است.

تقسیم یمن به شش اقلیم در حالی صورت می گیرد که جنبش "حراک جنوبی" که خواهان بازپس گیری دولت یمن جنوبی (قبل از اتحاد دو یمن و پیوستن به شمال در ماه می سال 1990) است، به شدت با آن مخالف است.

همچنین اعلام تقسیم یمن به شش منطقه، با مخالفت مردمی روبروست که خواستار برپایی تظاهرات گسترده در روز سه شنبه (22 بهمن ماه) به مناسبت گذشت سه سال از سرنگونی علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق این کشور هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها