هراس اروپا از بازگشت جنگجویان از سوریه

هراس اروپا از بازگشت جنگجویان از سوریه
چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 14:21

درپی نگرانی روز افزون کشورهای اروپایی از بازگشت اتباع اروپایی درحال جنگ در سوریه، واحد مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا نشست مشترکی را با همتایان خود در لبنان، عراق، اردن و ترکیه برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نتیجه بخش نبودن رایزنی ها و دیدارهای دوجانبه برای کنترل پدیده " اعزام جنگجویان خارجی به  سوریه " باعث شد تا واحد مبارزه با تروریسم در اتحادیه اروپا ، نشستی را بین افسران امنیتی اروپایی با همتایان لبنانی، اردنی، عراقی و ترک آنها برگزار کند.

همچنین بسیاری از کشورهای ذیربط در این پرونده از جمله کشورهای مغرب عربی در این نشست که اولین نشست در نوع خود است، حضور یافتند.

با توجه به ماهیت امنیتی این نشست، اروپایی ها خبری درباره برگزاری آن منتشر نکرده و از بیان هرگونه جزئیاتی درباره مسائل مورد بحث در آن خودداری کردند.

یک منبع در واحد مبارزه با تروریسم اروپا در گفت وگو با روزنامه لبنانی "السفیر" اعلام کرد: نشست کارشناسان و افسران امنیتی اروپایی، اولین گام در زمینه تشکیل مرکز همکاری دائم با کشورهای ذیربط در پرونده عناصر جهادی خارجی به شمار می رود.

در این نشست، سه نفر از افسران لبنانی دستگاههای امنیتی مختلف به نمایندگی از این کشور حضور داشتند.

روزنامه السفیر به نقل از یکی از مسئولان شرکت کننده در این نشست نوشت: در این نشست که در نوع خود اولین بود، راههای هماهنگی میان اروپایی ها با هدف کنترل تهدید ناشی از پدیده اعزام جنگجویان خارجی به سوریه بررسی شد.

این منبع افزود: با توجه به اینکه همه کشورهای همسایه سوریه با این پدیده درگیر هستند، اروپایی ها امیدوارند که از تجربه این کشورها در زمینه شناسایی و زیر نظرگرفتن عناصر افراطی احتمالی - قبل از سفر آنان به سوریه- استفاده کنند.

همچنین شرکت کنندگان در این نشست، امکان راه اندازی نوعی سیستم هشدار زودهنگام برای تعقیب جوانان غربی مظنون را بررسی کردند، تا دستگاههای امنیتی غربی تحرکات آنان را در این زمینه زیرنظر بگیرند.

نگرانی کشورهای اروپایی از بازگشت تروریستها از سوریه در حال افزایش است. در ابتدا نگرانی های محدودی دراین زمینه وجود داشت، اما بعد از اینکه اروپایی ها اعلام کردند این مسئله تهدیدی اصلی برای امنیت کشورهای اروپایی به شمار می رود، نگرانی ها شکل جدی تری به خود گرفت.

در این میان، آمارهای متفاوتی درباره تعداد جنگجویان خارجی در سوریه ارائه شده است که طبق آخرین آمار، تعداد این جنگجویان اروپایی در سوریه، از دو هزار نفر فراتر رفته است.

همچنین در راستای افزایش این نگرانی ها، کارشناسان و افسران امنیتی جلسه ای را با ریاست " ژیل دو کرشوف " هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار کردند. این جلسه از چند ماه پیش برنامه ریزی شده بود.

یک منبع در واحد مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا با بیان اینکه، "این جلسه صرفا یک شروع به حساب می آید"، گفت: تلاش خواهیم کرد تا از همه زمینه های همکاری با این کشورها بهره برداری کنیم و به کوشش خود برای برگزاری یک سری نشست ها در سطح مسئولان ارشد ادامه خواهیم داد.

تلاش های اروپا برای مقابله با چالش "تروریستهای بازگشته از سوریه"، از ماه ژوئن سال 2013 میلادی علنی شد. کمیسیون اتحادیه اروپا توصیه هایی را ماه گذشته ارائه کرد تا کشورهای اروپایی از آن به عنوان یک شیوه برای رسیدگی به سطوح مختلف این پرونده استفاده کنند.

از جمله مهم ترین توصیه ها، تقویت همکاری با کشورهای "طرف سوم" یعنی کشورهایی است تروریستها از طریق آن به سوریه می روند.

افراد آگاه از روند تحرکات اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم نیز از تماس های اعلام نشده متعددی در این باره خبر داده اند.

در همین راستا، یکی از مسئولان امنیتی لبنان ماه اکتبر گذشته با مسئولان امنیتی اروپا در بروکسل دیدار کرد و هماهنگی درباره پدیده "عناصر افراطی غربی" یکی از موضوع های مورد بررسی در این نشست بود.
همچنین دیدارهایی در سطوح پایین تر درچارچوب هماهنگی معمول میان دستگاههای امنیتی برگزار شد.

این درحالی است که بزودی موضوع پدیده جنگجویان خارجی به بحث اصلی دیدارها و جلسات رسمی تبدیل خواهد شد به گونه ای که قرار است اواخر ماه جاری میلادی نشست بین المللی گسترده ای در شهر لاهه هلند برگزار شود که شرکت کنندگان روی پدیده جنگجویان خارجی تمرکز خواهند کرد.

تغییر و تحول قابل توجهی در مواضع این ماه آمریکا درقبال پرونده جنگجویان خارجی در سوریه مشاهد شد. این امر همراه با هشدارهای بی سابقه ای " جیمز کلابر " مدیر آژِانس اطلاعات ملی آمریکا بود. وی در سخنانش از نشانه های مبنی بر وجود مراکزی درخاک سوریه برای آموزش افراد جنگجو در بازگشت به کشورشان و انجام فعالیت های تروریستی خبر داد.

به گفته كلابر، جبهه النصره وابسته به تشکیلات القاعده مسئول این فعالیت ها است.

این درحالی است که تا پیش از این فقط درباره سناریوی احتمال خطر بازگشت جنگجویان به کشورهای غربی هشدار داده می شد و سخن از هرگونه نقشه درحال اجرا برای بازگشت این جنگجویان غربی به کشورهایشان درقالب تروریست مطرح نبود.

هشدارهای مشابهی نیز داده شد به گونه ای که وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت: تهدید بازگشت عناصر افراطی باعث شده تا جنگ در سوریه به مسأله ای تبدیل شود که به امنیت داخلی آمریکا خدشه وارد می کند.

در نهایت، آخرین مساله ای که می توان درباره سوریه گفت همان آمار دقیقی است که شامل تروریستهای خارجی  می شود. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیراً تعداد جنگجویان خارجی در سوریه را حدود 7500 نفر اعلام کرده است که از 50 کشور به این کشور رفته اند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها