اولین دعوت مخالفان سوریه برای تشکیل دولت مشترک

اولین دعوت مخالفان سوریه برای تشکیل دولت مشترک
چهارشنبه 23 بهمن 1392 - 14:49

عضو بارز گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه و یکی از اعضای شرکت کننده در مذاکرات ژنو، برای نخستین بار از تشکیل دولت انتقالی مشترک سخن گفت.

"میشل کیلو" روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم در ژنو، با تکرار مواضع هیأت مخالفان در این مذاکرات گفت: "ما فقط با موضوع تشکیل دولت انتقالی شروع می‌کنیم و در 3 قطعنامه بین المللی به این مسأله اشاره شده است".
وی افزود: "ما حاضریم از الان تا ده سال آینده با تروریسم مبارزه کنیم، ولی این کار باید با تشکیل دولت انتقالی توسط ما و طرف مقابل، آغاز شود".
این نخستین بار است که یکی از اعضای بارز مخالفان، در خصوص تشکیل دولت انتقالی با حضور مسئولان سوری سخن می گوید.
پافشاری نمایندگان گروه مخالفان سوریه در نشست ژنو بر ضرورت تشکیل دولت انتقالی درحالی است که هیأت رسمی سوریه تأکید کرده است که برای پیشبرد این مذاکرات همه بندهای بیانیه ژنو 1 طبق تسلسل آن اجرایی شوند. و پیش از رفتن به آخرین بند این بیانیه درباره تشکیل دولت انتقالی، باید نخستین بند آن یعنی مبارزه با تروریسم و توقف خشونتها را عمل کرد.
* مردم سوریه خواستار توقف تروریسم هستند
خانم "بثینه شعبان" مشاور رئیس جمهور سوریه و عضو هیأت رسمی این کشور در ژنو، دیشب در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: هدف از این دور از مذاکرات، رسیدن به برنامه کاری مشترکی بین دو هیأت با نظارت اخضر ابراهیمی است، که در این زمینه گفتگوهای بسیاری انجام شد.
شعبان افزود: مسأله مهم و اساسی در برنامه کاری مشترک آن است که این برنامه باید با مطالبات مردم سوریه یعنی همان توقف خشونتها و تروریسم، همخوانی داشته باشد.
بثینه شعبان اظهار داشت: متأسفانه دریافتیم که طرف مقابل به دنبال آن است که فقط موضوع حکومت را بررسی کند؛ ولی ما گفتیم که ابتدا موضوع تروریسم را بررسی کنیم و پس از آن به سراغ حکومت برویم. ما مشکلی با بررسی همه مسائل مطرح شده در ژنو (1) نداریم؛ ولی باید همه مفاد (بیانیه ژنو 1) بند به بند بررسی شود.
مشاور رئیس جمهور سوریه افزود: طرف مقابل از همان آغاز به بند هشتم و نهم و دهم می‌پرد، و مهمترین بند از نظر مردم سوریه را رها می‌کند.
"اخضر ابراهیمی" نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه دیشب در جمع خبرنگاران تأکید کرد، گفتگوهای جاری در ژنو پیشرفت چندانی نداشته است.
* آیا مخالفان از داعش و النصره تعهد گرفته اند ؟!
"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز پس از این نشستها، با اشاره به پافشاری مخالفان برای بررسی تشکیل دولت انتقالی پیش از موضوع تروریسم، به خبرنگاران گفت: "سئوال اینجا است که آیا مخالفان حاضر در ژنو از داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های مسلح تعهداتی گرفته اند، و آیا می‌توانند شرایط سیاسی خود را بر این گروه ها تحمیل کنند؟!"

پربیننده ترین خبرها