دلیل بی ثباتی کشورها در منطقه

دلیل بی ثباتی کشورها در منطقه
سه شنبه 29 بهمن 1392 - 17:30

نتایج جدیدترین نظرسنجی در 5 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، بیانگر دیدگاه مردم این کشورها در خصوص دلیل و عامل اصلی بی ثباتی است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این نظرسنجی از سوی مؤسسه فرانسوی "ایپسوس" در کشورهای ترکیه، امارات، لبنان، الجزایر و مراکش انجام شده است.
در این نظرسنجی که به صورت مصاحبه تلفنی با حدود 5 هزار بزرگسال انجام شده است، با مطرح کردن موضوعات و مشکلات مختلف اجتماعی، از آنها پرسیده شده است:  "کدام یک از این موضوعات را بزرگترین مشکلات جامعه خود می دانید؟"
نتایج نشان می‌دهد که در مجموع 45 درصد بیکاری، 37 کاهش قدرت خرید، 31 درصد نابرابری اجتماعی، 24 دردص ناامنی، 21 درصد کسری بودجه، 21 درصد کمبود نظام های آموزشی، 20 درصد مشکلات بازنشستگی، 19 درصد مهاجرت، 19 درصد مالیات، 17 درصد کمبودهای نظام بهداشتی، 14 درصد تبعیض و فقدان عدالت، 12 درصد مسکن، 8 درصد محیط زیست، و فقط 7 درصد تروریسم را بزرگترین مشکلات جامعه خود می دانند. 1 درصد هم گزینه نمیدانم را انتخاب کرده اند.
به گفته محققان، نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که مردم منطقه بیشتر از آنکه گرفتار مسائل امنیتی باشند، درگیر مشکلات اقتصادی، یا وابسته به اقتصاد (بیکاری، کاهش قدرت خرید، نابرابری، کسری بودجه دولت، بازنشستگی، مهاجرت، مالیات و مسکن)  هستند. مقوله تروریسم که در رسانه‌های جهانی به عنوان مشخصه بارز منطقه به تصویر کشیده می‌شود، کمترین میزان اهمیت را در افکار عمومی این کشورها دارد. همچنین مهمترین نتیجه گیری محققان در خصوص این نظرسنجی برای حکام کشورهای منطقه این است که مشکلات اقتصادی، زمینه بی ثباتی در این کشورها را رقم خواهد زد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها