بحران در روابط ریاض و دوحه؛

برخورد عربستان با همسایه کوچک آغاز می‌شود

برخورد عربستان با همسایه کوچک آغاز می‌شود
چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 22:11

العالم- محافل سیاسی سعودی، روابط ریاض – دوحه را بسیار متشنج توصیف و اعلام کردند، در پی خلف وعدۀ امیر قطر، عربستان خود را برای اتخاذ تدابیر عملی در برخورد با "همسایه کوچک خود" قطر آماده می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یک مقام سعودی پیامی فوری از طرف دولت سعودی به امیر قطر تحویل داده، با این مضمون که ریاض خواهان بازنگری در روابط خود با دوحه است و این بازنگری احتمالاً تغییراتی عمده در روابط دو طرف ایجاد خواهد کرد.

روزنامه "العرب" با نقل این خبر نوشت: این مقام سعودی علت تحول در روابط دو طرف را پایبند نبودن شيخ تميم بن حمد آل ثاني امیر قطر به تعهد مکتوب خود در نشست ریاض دانسته و گفته که قطر به تعهدی که در نشست سه جانبه به میزبانی ریاض درخصوص توقف استفاده از اراضی قطر برای انجام اقدامات علیه ثبات مصر و عربستان امضا کرده، پایبند نبوده است.

منبع یاد شده به "العرب" گفت: عربستان سعودی در راستای بازنگری در روابط خود با قطر، فهرستی از اقدامات از جمله بستن مرزهای زمینی، جلوگیری از استفاده از حریم هوایی عربستان برای رفت وآمد به قطر تهیه کرده است.

این منبع همچنین اعلام کرد که تصمیمات دیگری از جمله لغو مجوز خطوط هوایی قطر برای راه اندازی پروازهای داخلی میان شهرهای عربستان و نیز لغو توافقنامه های امضا شده با قطر از سال 2006 اتخاذ شده است.

محافل سیاسی عربستان اعلام کرده اند که امیر قطر بعد از سفر به ترکیه، در راه بازگشت به کشورش، مسیر خود را به سمت کویت تغییر داد و تلاش کرد تا از کویت به عنوان میانجی میان قطر و عربستان استفاده کند. این اقدام پیش از تحرکات مقامات سعودی صورت گرفت که از موسسات و دستگاه های دولتی مسئول خواسته بودند، زمینه های همکاری میان  عربستان و قطر را محدود کنند.

در همین حال یک منبع آگاه سعودی اعلام کرد که ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان در دیدار با شماری از شخصیت ها که در کاخ یمامه به دیدار وی رفته بودند، خشم خود را از رویکردهای قطر در انجام اقداماتی معارض با امنیت و ثبات منطقه و ضد منافع اعضای شورای همکاری خلیج فارس، ابراز کرده و از ارتباط دوحه با "جریان هایی که به فکر امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس نیستند"، اظهار ناخرسندی کرده بود.

این منبع اعلام کرد که "مساعد العیبان" وزیر مشاور عربستان در تلاشی برای بهبود روابط قطر و ریاض، سفرهایی را به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داد تا مسئولان این کشورها را به طور کامل درجریان موضع قریب الوقوع ریاض در قبال دوحه قرار دهد.

منبع یاد شده خاطرنشان کرد که امیر کویت از ریاض خواسته تا اقدامات خود علیه دوحه را تا زمان میانجی گری قوی از سوی وی به تعویق بیاندازد، اما تلاش های امیر کویت تا زمان درج این خبر، بی نتیجه بوده است، چرا که مسئولان قطر هیچگاه به وعده های خود در تغییر سیاست هایشان حتی به تعهد کتبی امضا شده در حضور ملک عبدالله پایبند نبوده اند و مسئولان سعودی هیچ گاه شاهد تغییر جدی در رویکرد دوحه و دست برداشتن آن از حمایت از جنبش های افراطی نبوده اند.

از سوی دیگر، یک منبع کویتی اعلام کرد که شاهزاده تمیم در نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت تاکید کرده که دوحه درصدد اتخاذ تصمیمات و رویکردهایی همسو با موضع کشورهای حوزه خلیج فارس در قبال قضایای مختلف به ویژه قضایای مورد اختلاف است.

این منبع اعلام کرد که امیر قطر با شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان هم دیدار کرد و تصمیمات دوحه برای همسو کردن موضع این کشور با موضع کلی کشورهای حوزه خلیج فارس را به اطلاع وی رساند، اما شاهزاده الفیصل از قطر خواست که به جای سخن گفتن و شعار دادن، اقدامات عملی انجام دهد.

ناظران بعید می دانند که هیچ تغییری در موضع قطر حاصل شود و به نظر می رسد که وعده های اطمینان بخش شیخ تمیم نیز فقط تلاشی برای جلوگیری از در تنگنا قرار گرفتن وی در دیدارهای مستقیم با مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس بوده باشد.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها