افزایش تنش در روابط مغرب و فرانسه

شنبه 10 اسفند 1392 - 21:12

رباط، العالم - تنش در روابط مغرب و فرانسه به علت اظهارات سفیر فرانسه در واشنگتن درباره مغرب و تلاش دستگاه امنیتی پاریس برای بازداشت رییس اطلاعات مغرب در محل اقامت سفیر رباط در پاریس، همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز شنبه شبکه خبری شبکه العالم، به دنبال بروز این اختلاف ها، وزارت دادگستری مغرب توافقنامه های قضایی بین این کشور و فرانسه را تعلیق و اعلام کرد که این اقدام واکنشی به طفره رفتن مقامات فرانسه از ارایه توضیح درباره شیوه اعلام حکم قضایی به ریس دستگاه اطلاعات مغرب در زمان حضور وی در مقر سفیر رباط در پاریس است.

"عادل بنحمزه" سخنگوی رسمی حزب "استقلال مغرب" در گفت وگو با العالم، واکنش رباط را برای دولت مغرب بسیار مهم توصیف کرد و در عین حال این واکنش را دارای اشکالات سیاسی عمیقی دانست.
از سوی دیگر رباط، آنچه آن را اظهارات توهین آمیز سفیر فرانسه در واشنگتن در حق مغرب دانست، محکوم کرد.

احزاب مغربی نیز با برگزاری تحصن هایی، اهانت های فرانسه به مغرب را محکوم کردند.

"علی لطفی" عضو کمیته اداری حزب اتحادیه سوسیالیست مغرب به العالم گفت: برخی طرف های فرانسوی با ذهنیت استعماری با مغرب برخورد می کنند، ما ضمن محکوم کردن این نگرش، خواهان عذرخواهی رسمی پاریس از رباط هستیم.

در حالی که مغرب از فرانسه می خواهد آنچه آن را نقض عرف دیپلماتیک و آسیب رساندن به اصل همکاری قضایی بین دو کشور نامید، اصلاح کند، پاریس تاکید کرد که به تفکیک قوا و استقلال دستگاه قضایی فرانسه احترام می گذارد.

ناظران عقیده دارند که بحران بین دو کشور ریشه در تحولات و جهت گیری های فرانسوا اولاند، رییس جمهور کنونی این کشور دارد که بیشتر از هر زمانی با سیاست های آمریکایی در آفریقا هماهنگ شده است.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها