ناتو : روسیه امنیت اروپا را به خطر انداخته است

ناتو : روسیه امنیت اروپا را به خطر انداخته است
يکشنبه 11 اسفند 1392 - 17:45

العالم - دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (یکشنبه) روسیه را به تلاش برای به خطر انداختن امنیت اروپا متهم کرد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، آندرسن فوگ راسموسن قبل از نشست نمایندگان 28 کشور عضو ناتو برای بررسی بحران اوکراین گفت : ما به بررسی تأثیرات بحران اوکراین در امنیت اروپا و روابط بین ناتو و روسیه خواهیم پرداخت.

وی گفت : روسیه باید به فعالیت های نظامی و تهدیداتش که امنیت اروپا را به خطر انداخته است ، پایان دهد و برای آرام شدن اوضاع فوراً اقدام کند . 

دبیر کل ناتو افزود : فعالیت های نظامی روسیه مغایر با منشور سازمان ملل متحد است .

تحولات جدید در روسیه نشان از حرکت این کشور به سمت آماده سازی و تدارک حمله نظامی به منطقه کریمه اوکراین دارد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه روز یکشنبه گزارش کرد که نظامیان ارتش روسیه با حمله به دو پادگان ارتش اوکراین در منطقه کریمه، نظامیان اوکراین را خلع سلاح کردند. شبه جزیره کریمه واقع در شمال دریای سیاه به عنوان منطقه ای خودمختار بخشی از خاک اوکراین است اما ناوگان دریای سیاه روسیه در این شبه جزیره مستقر است.

یک منبع در وزارت دفاع اوکراین هم گفت نظامیان روسیه سلاح کمری، سبک و مهمات پایگاه راداری در نزدیکی شهرک سوداک و پایگاه آموزشی نیروی دریایی واقع در شهر سیمفروپول متعلق به ارتش اوکراین را مصادره و به وسیله خودرو از آنجا خارج کردند.

مجلس سنای روسیه (پارلمان) دخالت نظامی این کشور در منطقه کریمه اوکراین را تصویب کرد. این رای گیری به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام شد.

ارتش روسیه در دو منطقه مرکزی و غربی (در مرز اوکراین) همچنان در وضعیت آماده باش قرار دارد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی 90 دقیقه ای با همتای روس خود پوتین نسبت به دخالت نظامی مسکو در اوکراین هشدار داد و گفت که این اقدام هزینه خواهد داشت. این دومین تماس تلفنی سران آمریکا و روسیه در 8 روز اخیر است.

آمریکا تهدید کرد در صورت دخالت نظامی روسیه در اوکراین، اوباما در نشست جی هشت در سوچی روسیه حاضر نخواهد شد. همچنین روابط واشنگتن - مسکو نیز آسیب خواهد دید.

پوتین گفته است که روسیه حق دارد از منافع خود در اوکراین حمایت کند. روسیه در اقدام برای حفاظت از منافع و شهروندان روس در اوکراین درنگ نخواهد کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها