رویارویی روسیه و آمریکا بر سر اوکراین جدی تر شد

رویارویی روسیه و آمریکا بر سر اوکراین جدی تر شد
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 08:44

به دنبال ضرب الاجل روسیه به نیروهای اوکراینی مستقر در شبه جزیره کریمه، آمریکا همه همکاری های نظامی خود را با روسیه به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، درحالی که روسیه اعلام کرده بحران اوکراین کودتای تندروها برای رسیدن به قدرت است و جان شهروندان روس ساکن این مناطق در خطر است ، "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که روسیه با حضور نظامی خود، قوانین بین‌المللی را نقض کرده و واشنگتن تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک علیه مسکو را مد نظر دارد.
مسکو دیروز (دوشنبه) به همه نیروهای نظامی اوکراین مستقر در شبه جزیره کریمه اولتیماتوم داد تا ساعت ۵ صبح روز سه شنبه تسلیم شوند در غیر اینصورت به آنها حمله خواهد کرد.
روسیه همچنین از نیروی دریایی اوکراین مستقر در "سواستوپل" نیز خواسته است که تسلیحات خود را کنار بگذارند و تسلیم شوند.
خبرها همچنین حاکی است که نیروهای روسی 3 پایگاه نظامی اوکراین را محاصره کرده‌اند و ارتش روسیه 13 جنگنده کلاس"یوشن 76" را به فرودگاهی نظامی در شبه جزیره کریمه وارد کرده است و همچنین 15 هزار سرباز روسی دراین شبه جزیره مستقر شده‌اند.

همچنین روسیه با افزودن دو رزمناو بزرگ "کالینینگراد" و"مینسک" وابسته به ناوگان این کشور در دریای بالتیک به ناوگان کشتی های روسیه در دریای مدیترانه، به تشکیل مجدد ساختار عملیاتی کشتی های جنگی خود در دریای مدیترانه دست زده است.

 به دنبال این اقدامات و اولتیماتوم اخیر روسیه به نیروهای اوکراین در شبه جزیره کریمه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد این کشور همه همکاری های نظامی خود را با روسیه به سبب حضور نظامی آن کشور در شبه جزیره کریمه به حال تعلیق درآورده است.
"جان کربی" سخنگوی پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد : این قطع موقت همکاری، تمرین های نظامی و نشست های دوجانبه، توقف کشتی ها در بنادر یکدیگر و برگزاری کنفرانس هایی در زمینه اجرای طرح های نظامی را شامل می شود.
واکنش آمریکا به اقدام روسیه و وارد شدن دو کشور به مرحله جدید رویارویی ها درحالی است که ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری مخلوع اوکرین، در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه خواهان استفاده از نیروی نظامی در اوکراین شده بود.
اقدام روسیه در زمینه اعزام هزاران نیرو به جمهوری خودمختار کریمه اوکراین و در دست گرفتن کنترل این منطقه استراتژیک، پس از آن انجام شد که طرفداران پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا دولت ویکتور یانوکوویچ که به مسکو نزدیک بود را از قدرت ساقط کردند.
سخنگوی پنتاگون گفته است که ما از روسیه می خواهیم برای کاهش تنش و بحران در اوکراین تلاش و نیروهای خود را از کریمه خارج کند و به پایگاه های خود بازگرداند.

تعلیق همکاری های نظامی آمریکا با روسیه در حالی است که واشنگتن در سال های اخیر از حمایت مسکو برای پشتیبانی ارتش خود در افغانستان بهره برده و برای خروج نیروهای خود از افغانستان نیز به همکاری و کمک های روسیه نیازمند است.

در همین حال مشاور کرملین به نوعی به آمریکا هشدار داد که مجازاتهای اقتصادی ضد روسیه به ورشکستگی نظام مالی واشنگتن منجر خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها