سوریه: تغییری در روش عربستان صورت نگرفته است

سوریه: تغییری در روش عربستان صورت نگرفته است
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 11:20

مشاور سیاسی و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری سوریه با بیان اینکه روش عربستان سعودی در حمایت از تروریسم ضد سوریه تغییری نکرده است، اظهار داشت: دولت سوریه برای متوقف کردن جنگ و خونریزی همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بثینه شعبان" در گفت وگو با شبکه لبنانی "المیادین" اظهار داشت: دولت سوریه به این دلیل برای حضور در نشست ژنو 2 براساس سند اجلاس ژنو 1 پیشگام شد تا هر آنچه می تواند برای خدمت به منافع ملت سوریه انجام دهد؛ اما طرف مقابل همچنان در حال مانع تراشی در فرایند سیاسی است.
وی خاطرنشان کرد: ژنو 2 در حد خودش هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است که همان توقف خونریزی و پایان دادن به مشکل سوریه است. شرکت ما در دور سوم مذاکرات بنا به تصمیم دولت سوریه خواهد بود که برای حل سیاسی بحران - با وجود همه شایعه‌ها- با جدیت تلاش می کند.
بثینه شعبان گفت: در تعابیر سیاسی چیزی به نام هیأت حکومت انتقالی وجود ندارد و این اصطلاح را برای ما اختراع کرده اند. ما معتقد به وجود دولتی فراگیر هستیم که همه طرف‌ها را در بر بگیرد و مانعی در این زمینه نداریم؛ اما باید سند ژنو 1 را بند به بند مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
مشاور سیاسی و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: اولویت تیم (مذاکره کننده) سوریه همان اولویت ملت سوریه است؛ یعنی امنیت و ثبات و توقف تروریسم و سپس ورود به مرحله بحث درباره دولت فراگیر.
وی با اشاره به دخالت رژیم صهیونیستی در تحولات سوریه گفت که صهیونیستها بارها اذعان کرده‌اند که افسرانشان عملیات نظامی در سوریه را فرماندهی می‌کنند، و دهها سناریو درارتباط با این نبرد دارند.
بثینه شعبان خاطرنشان کرد: ارتش سوریه درقبال این ارعاب رسانه‌ای هوشیار است، و همه زمینه سازی‌های لازم برای مقابله با هرگونه سناریوی احتمالی را انجام می‌دهد.
وی درباره ادامه سرازیر شدن تروریست‌ها از طریق خاک اردن به سوریه گفت: ما با اردن درباره مسأله افراد مسلح تماس نداریم اما دشوار است که باور کنیم دولت اردن از ورود افراد مسلح از خاک اردن به سوریه اصلا اطلاع ندارد و سئوال اینجا است که آیا قادر به کنترل این امر نیست یا تمایلی به آن ندارد و از سوی آمریکا زیر فشار است؟
بثینه شعبان درباره گرفتن پرونده سوریه از بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان گفت: وقتی همان مجموعه سعودی با همان شیوه کار می کند و با همان دشمنان سوریه هماهنگی می کند، تغییر فرد بی معنی و مفهوم است و ما به آن اهمیت نمی‌دهیم.
مشاور سیاسی و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: آنچه ما از عربستان سعودی می خواهیم این است که آشکار و روشن توقف حمایت مالی وتسلیحاتی از تروریست های سعودی و نظایر آنها و توقف تسهیل بخشیدن به ورود آنها به سوریه را اعلام کند و منافع عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و منطقه در توقف این سرطان تکفیری تروریستی نهفته است.
وی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه در زمان مقرر برگزار خواهد شد و براساس قانون اساسی، درهای نامزدی در آن به روی جناح‌های مخالف باز است. سوریه یک کشور دارای حاکمیت و استقلال است که قانون اساسی در آن حمکفرما است و روند مسائل به صورت قانونی و شفاف انجام خواهد شد و جایی برای پذیرش نظارت بین المللی نیست زیرا ما اعتبار داریم و دخالت در این امر را نمی پذیریم زیرا هرچه انجام دهیم بازهم شک و تردید صورت خواهد گرفت.
بثینه شعبان خاطرنشان کرد: معتقدیم که شرایط کنونی بسیار خوب است و جای تعویق انتخابات نیست؛ مگر اینکه چیزی خارج از اراده در آینده روی دهد چرا که ارتش سوریه در حال تحقق پیروزی است، و وضعیت روزانه بهتر می شود و ما به رسیدن ارتش به شهر رقه در طول دو ماه آینده خوشبین هستیم.

پربیننده ترین خبرها