دلیل مخالفت‌ها با تقسیم یمن به شیوه فدرال

دلیل مخالفت‌ها با تقسیم یمن به شیوه فدرال
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 15:35

پیامدهای تقسیم فدرالی یمن هنوز ادامه دارد و بیشتر یمنی‌ها به این اقدام کنفرانس گفتگوی ملی که بدون موافقت همه گروه ها آن را تصویب کرده است، به دیده تردید می‌نگرند.

"ناصر الحربان" مدیر دفتر برنامه ریزی در استان "صعده" (شمال) روز سه شنبه به خبرنگار شبکه العالم گفت: تقسیم بندی کشور بر اساس قوانین فدرال به وجود یک حکومت مرکزی قوی نیازمند است، که بتواند علاوه بر پشتیبانی از دولت های محلی، اتحاد کشور را حفظ کند.
حوثی های انصار الله نیز که نمایندگان آنها در کنفرانس گفتگوی ملی، سند تقسیم کشور را امضا نکردند؛ معتقدند این طرح از خارج دیکته شده و با دقت بررسی نشده است.
حوثی ها می گویند مناطق مختلف این کشور به نحوی تقسیم شده که با تعداد ساکنان و ثروت های طبیعی و موقعیت جغرافیایی و بافت جمعیتی یمن تناسب ندارد.
"محمد عبدالسلام" سخنگوی جنبش انصارالله در این باره به خبرنگار شبکه العالم گفت: انتقاد ما از سیستم تقسیم فدرالی این است که بدون توافق همگان صورت گرفته و پاسخگوی خواسته ها و نیازهای ملت بحرین به صور مناسب نیست.
وی خاطرنشان کرد: موضوع تقسیم بندی کشور و ایجاد نظام فدرال با هدف ایجاد راه حلی برای مشکل جنوب یمن از سوی ما مطرح شد؛ اما تقسیم بندی های انجام شده برای حل مشکلات مناسب نبود، به همین دلیل این تقسیم بندی برای شمال یمن ضرورتی نخواهد داشت.
سخنگوی جنبش انصارالله افزود: ما معتقدیم که این تقسیم بندی کاملا سیاسی است و باعث ایجاد مشکلات بسیاری می شود و در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اختلافات و درگیری هایی به وجود خواهد آورد.
ظاهرا حوثی ها در باور خود نسبت به وارداتی بودن این تقسیم بندی حق داشتند، زیرا جریانهایی در سازمان ملل متحد برای همسو کردن دیگر کشورها علیه مخالفان سیستم فدرالی در یمن به تکاپو افتادند، و زمزمه هایی مبنی بر مطابقت شرایط این کشور با بند هفتم منشور ملل متحد شنیده شده، که یکی از مواد آن احتمال دخالت نظامی بین المللی در کشورهای تحت بند هفتم است.
ضیف الله الشامی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در این خصوص گفت: اگر شورای امنیت سازمان ملل یا هر طرف دیگر به بهانه بند هفتم منشور سازمان ملل متحد قصد دخالت نظامی در یمن را داشته باشند این حرکت از سوی مردم یمن با جدیت و شدت پاسخ داده خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها