جدال توییتری در واکنش به فراخواندن سفرا از قطر

جدال توییتری در واکنش به فراخواندن سفرا از قطر
پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 - 13:05

العالم - جدال در پایگاه های اجتماعی میان شخصیت های مختلف از جمله دانشگاهیان و مبلغان دینی درباره اقدام عربستان، امارات و بحرین برای فراخواندن سفرای خود از قطر شدت گرفته است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در این میان نوشته عبدالله النفیسی نویسنده و پژوهشگر کویتی در پایگاه های اجتماعی قابل تامل است:" آنچه میان کشورهای عضو شورای همکاری می گذرد نشانگر نبود بلوغ و تجربه سیاسی و حاکمیت سیستم بادیه نشینی در دولت های آنان است... فراخواندن سفرا از دوحه یک بازی بچه گانه سیاسی است که از نبود آگاهی سیاسی ناشی می شود".
مضاوی الرشید نویسنده زن عربستانی نیز که به مواضع مخالفت آمیز خود معروف است؛ با تمسخر گرفتن اظهارات برخی افراد که خود را "لیبرال های سعودی" می دانند و از این تصمیم به بهانه ترس از پایمال شدن آزادی های شخصی توسط اخوان المسلمین دفاع می کنند؛ می نویسد: حکومت عربستان سعودی فقط باکسانی که افسارشان را به دست آنها بدهند دوست می ماند؛ مثلا قطر با آن که حمله رسانه ای خود علیه عربستان را سالهاست متوقف کرده اما نتوانست محبت سعودی ها را متوجه خود کند چون آنها مطیع بی چون و چرا می خواهند.
وی همچنین افزود: شورای همکاری خلیج فارس هم یکی از قربانیان بهار عربی است که ساختار آن بدون هیچ جنبش مردمی از هم پاشیده است.
تعدادی از مبلغان دینی سعودی که نزدیک به خط فکری اخوان المسلمین و یوسف قرضاوی رهبر معنوی شان هستند، نوشته های ملایم تری داشتند مثلا سلمان العوده نوشته است:" رو به خلیج فریاد می زنم و صدایش می کنم و انعکاس صدایم مانند صدای ناله شنیده می شود".
محمد العریفی نیز خاطرنشان کرده است:" هرکسی به خدا و روز آخرت ایمان دارد باید سخن به نیکی بگوید یا این که ساکت بماند".
طارق السویدان مبلغ کویتی طرفدار اخوان نیز گفته است:" برخی کشورها طرفدار آزادی هستند و تعدادی هم طرفدار سرکوب هستند ... برخی کشورها ناآرامند و برخی عاقل... خدا را شکر که کویت عضو توافقنامه امنیتی کشورهای خلیج فارس نیست".
فضل البوعینین تحلیل گر اقتصادی و سیاسی سعودی نیز در صفحه توییتر خود نوشت:" کسانی که وانمود می کنند شبکه الجزیره دلیل اختلافات است در توهم به سر می برند. این امنیت ملی است که هدف قرار گرفته است".
یکی دیگر از کاربران به نام "بشایر" هم نوشت:" کشوری که از انقلاب های شیطانی دفاع و علمای دین را برای تحریک جوانان بسیج و از گروه تروریستی اخوان المسلمین دفاع کرد .... اینک کشورهای خلیج فارس سفرای خود را از قطر فرا می خوانند."
کشورهای عربستان، بحرین و امارات، به عنوان سه عضو شورای همکاری خلیج فارس، روز چهارشنبه (14 اسفند ماه) سفرای خود را به دنبال اختلاف نظر با قطر٬ دیگر عضو این شورا از دوحه فراخواندند.
این کشورها دلیل این اقدام بی سابقه و علنی کردن اختلافات خویش با قطر را عمل نکردن دوحه به توافقنامه میان کشورهای عربی خلیج فارس دباره عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر عنوان کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها