واکنش تند ائتلاف نوری مالکی به تصمیم جدید بارزانی

واکنش تند ائتلاف نوری مالکی به تصمیم جدید بارزانی
جمعه 16 اسفند 1392 - 13:57

ائتلاف دولت قانون در عراق امروز جمعه از رئیس منطقه کردستان این کشور به علت آغاز کردن اقدامات تبدیل حلبچه به استان بدون کسب موافقت دولت بغداد انتقاد کرد و آن را باعث گسستن عراق دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ائتلاف دولت قانون عراق امروز جمعه از مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان این کشور به علت آغاز کردن اقدامات تبدیل حلبچه به استان بدون کسب موافقت دولت بغداد انتقاد کرد و افزود : گویا بازرانی قانون اساسی خاص خود را دارد و رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق را نادیده می گیرد چرا که تبدیل حلبچه به استان آینده کشور را به خطر می اندازد و معلوم نیست که بارزانی بودجه استان جدید را از بودجه منطقه کردستان تأمین خواهد کرد یا نَه.

علی الشلاه عضو فراکسیون پارلمانی دولت قانون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفت: درخواست ما از بارزانی این است که ثابت کند با چه سند و مدرک حقوقی، تصمیم گرفته است تا حلبچه را به استان تبدیل کند؟

وی افزود: گویا بارزانی قانون اساسی دیگری بجز قانون اساسی عراق دارد . این تصمیم بارزانی زمینه را برای تبدیل شدن هر استانی به منطقه خودمختار و هر منطقه ای به استان را فراهم می کند و کشور انسجام اداری خود را به زودی از دست می دهد.

الشلاه گفت: بارزانی می خواهد عراق را به مناطق مجزا تبدیل کند و مسئولان هر منطقه ای طبق خواسته های خود رفتار کنند.

وی از بارزانی خواست که روش دیگری را برای بالابردن محبوبیت خود و حزبش درپیش بگیرد و از اقدامات غیرقانونی صرف نظر کند.

نماینده مجلس عراق افزود: بارزانی بودجه استان جدید را چگونه تأمین خواهد کرد؟ آیا 90 درصد یا 85 درصد بودجه منطقه کردستان عراق را به استان جدید اختصاص خواهد داد ؟

عضو فراکسیون دولت قانون گفت: هیچ فردی در منطقه کردستان عراق و هر منطقه ای دیگر در این کشور نباید برای کسب آرای انتخاباتی، تصمیمات غیرقانونی اتخاذ و رفتارهای مغایر با قانون اساسی از خود نشان بدهد. 

مسعود بارزانی روز پنجشنبه اعلام کرد که حلبچه از توابع منطقه کردستان عراق است و اقدامات لازم را برای تبدیل حلبچه به استان، بدون کسب موافقت دولت مرکزی آغاز کرده است. 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها