لیبی نفتکش حامل پرچم کره را تهدید کرد

لیبی نفتکش حامل پرچم کره را تهدید کرد
يکشنبه 18 اسفند 1392 - 14:24

نخست وزير ليبی به گروه های شورشی که کنترل بنادر شرق این کشور را در دست گرفته‌اند هشدار داد؛ در صورت صادرات نفت خام، نفتکشی که با پرچم کره‌ شمالی در این بندر پهلو گرفته است بمباران خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "علی زیدان" با اشاره به پهلو گرفتن یک نفتکش با پرچم کره شمالی برای صادرات نفت، در مناطق تحت کنترل شورشیان گفت كه دستور دستگیری پرسنل و خدمه این نفتكش را داده است.
این نفتكش که "مورنینگ گلوری" نام دارد، در بندر "سدر" لنگر انداخته است. با وجود آنکه نفتکش مذکور حامل پرچم کره شمالی است، ناظران تأکید کرده اند که این امر به معنای آن نیست که این نفتکش متعلق به کشور کره شمالی است، زیرا ورود نفتکشهای این کشور به دریای مدیترانه بسیار نادر است.
در مقابل؛ شبه نظامیان لیبیایی که شماری از بنادر نفتی شرق این كشور را به كنترل خود درآورده، اعلام كرده‌اند نفتکشی با پرچم کره شمالی که در بندر سدر پهلو گرفته است، اولین محموله نفتی صادراتی را بارگیری می کند.
مسئولان لیبیایی این اقدام شبه نظامیان در شرق كشور را راهزنی توصیف كرده اند.
شركت نفت لیبی، به كشتی های نفت كش درخصوص نزدیك شدن به بندر سدر و سایر بنادر تحت كنترل شبه نظامیان در منطقه ناآرام شرق این كشور هشدار داده است.
این اولین بار نیست كه شبه نظامیان تلاش می کنند از طریق بنادر تحت كنترل خود نفت صادر کنند؛ به گونه ای كه گارد ساحلی لیبی روز دوشنبه گذشته به سمت یك كشتی با پرچم مالت برای جلوگیری از پهلو گرفتن و بارگیری نفت تیراندازی كرد.
شبه نظامیان لیبی خواهان خودمختاری و تقسیم ثروت های این كشور هستند، و یكی از سخنگویان آنها اعلام کرده است که صادرات نفت را آغاز كرده اند، و این اولین محموله‌ای است كه صادر می کنند.
دولت لیبی در تلاش برای پایان دادن به اعتراضات در بنادر نفتی است كه برقدرت صادرات نفتی این كشور تاثیر گذاشته است و در همین خصوص مذاكرات غیرمستقیم با ابراهیم جثران، از فرماندهان شبه نظامی سابق را در دستور كار قرار داده است. جثران سرکردگی اعتراضات را به عهده دارد.
نیروهای ابراهیم جثران سه بندر در شرق لیبی با قدرت صادرات 600 هزار بشكه در روز را در كنترل خود دارند.
دولت لیبی با دشواریهایی برای كنترل گروه های مسلحی روبرو است كه به سرنگونی رژیم "معمر قذافی" در سال 2011 میلادی كمك كردند، اما بعدا سلاح خود را زمین نگذاشتند.
دولت لیبی برای بازپس گیری بندر سدر و سایر بنادر از شبه نظامیان مسلح، هنوز از زور استفاده نكرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها