اعتراض گروه‌های سیاسی مصر به قانون انتخابات

اعتراض گروه‌های سیاسی مصر به قانون انتخابات
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 23:09

قاهره، العالم ـ برخی احزاب، جنبش ها و گروه های جریان اسلامی مصر به یکی از بندهای قانون انتخابات این کشور مبنی بر مصونیت تصمیمات شورای عالی انتخابات ریاست جمهوری، معترض هستند.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم در مصر، وجود بندی در قانون انتخابات مصر مبنی بر مصونیت تصمیمات شورای عالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور و عدم امکان اعتراض به آنها موجب شده تا جریان ملی مصر (هوادار حمدین صباحی) به عقب نشینی از نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور تهدید کند، در حالی که جریان اسلامی مصر نیز تصمیمات این کمیته را نقض حقوق شهروندان مصری و مقدمه ای برای تقلب احتمالی دانسته است.

به محض صدور قانون انتخابات جدید مصر، این قانون با نوعی خشم و انزجار از جانب برخی احزاب و جنبش های اسلامی این کشور روبرو شد؛ قانون انتخابات جدید مصر شامل 60 ماده است که یکی از آنها مصونیت تصمیمات کمیته عالی انتخابات است که بحث و جدل گسترده ای ایجاد کرد؛ این امر موجب شد تا جریان ملی طرفدار حمدین صباحی در اعتراض به این ماده تهدید به عقب نشینی از انتخابات کرد. این جریان بند مزبور را نوعی شکست و ناکامی در مسیر انقلاب مصر می داند.

"علی ابوهمیله" یکی از رهبران جریان ملی مصر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: حمدین صباحی شاید یک ثانیه یا یک دقیقه و یا یک هفته و یا در هنگام انتخابات مجبور شود که اعلام کند این انتخابات تقلبی است و اگر قرار شد از انتخابات عقب نشینی کنیم، علت آن را در بیانیه ای به طور مفصل اعلام خواهیم کرد.

رهبران حزب استقلال مصر نیز که عضو ائتلاف ملی حامی اخوان المسلمین است، مصونیت تصمیمات کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نقض حقوق شهروندان مصری دانستند و بر این باورند که این امر ممکن است مقدمه ای برای جعل احتمالی باشد.

"طارق الکرکیت" یکی از رهبران حزب استقلال اظهار داشت که مصونیت کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر، تلاشی برای تبدیل این کمیته به ابزاری است که حق شهروند در دادگاهی کردن این کمیته را سلب می کند و ممکن است که مصونیت کمیته مقدمه ای برای جعل آرای رای دهندگان باشد.

هواداران قانون انتخابات ریاست جمهوری با بندهای شصت گانه اش، تصویب آن را در این مرحله از تنش ها و اغتشاشات گسترده در کشور ضروری می دانند، زیرا بنا به اعتقاد آنها در صورت پذیرش اعتراضها به انتخابات از سوی دادگاه اداری، برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری با هزینه های گزاف آن در این مرحله حساس غیرممکن است.

"محمد نجم" مدیر کل مجله اکتبر مصر نیز تاکید کرد: "آیا دولتی که از کسری بودجه رنج می برد و جامعه ای که شاهد تنش های پی در پی هست، مازاد پول و رفاه مالی در اختیار دارد تا برای چندین بار انتخابات برگزار کند؟ مساله این است که ما در یک شرایط اقتصادی و امنیتی و سیاسی استثنایی به سر می بریم."
tt-10-11:01

پربیننده ترین خبرها