شرطهای غیر قابل اجرای عربستان برای قطر

شرطهای غیر قابل اجرای عربستان برای قطر
چهارشنبه 21 اسفند 1392 - 11:25

گزارش های خبری حاکی از آن است که عربستان با مطرح کردن شرطهایی غیرقابل اجرا برای قطر، تهدید کرده است که درصورت عمل نکردن به این شرط، قطر از زمین و دریا محاصره خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ازجمله شروطی که عربستان برای قطر وضع کرده است، قطع ارتباط با گروه اخوان المسلمین، بستن شبکه الجزیره، اخراج یوسف قرضاوی و بستن مراکز
آمریکایی "بروکینگز " و "راند" است.

این درحالی است که " خالد بن محمد العطیه " وزیر خارجه قطر دو روز پیش در سخنانی در مرکز مطالعات سیاسی در پاریس گفته بود که "استقلال سیاست خارجه قطر، غیرقابل مذاکره است ".

"دیوید هرست" روزنامه نگار انگلیسی درگزارشی در سایت انگلیسی "هافینگتن پست" The Huffington Post، از وقوع جنگ دیپلماتیک و آشکار میان عربستان و قطر به رهبری دو نسل مختلف "عبدالله بن عبد العزيز" ( پادشاه 89 ساله عربستان) و "تمیم بن حمد" ( امیر 33 ساله قطر) سخن گفت.

هرست نوشت: درصورتیکه قطر روابط خود را با اخوان المسلمین قطع نکند و به فعالیت شبکه الجزیره پایان ندهد و شعبه های محلی دو مرکز مهم سیاسی آمریکایی به نام های " بروکینگز دوحه " و " راند – قطر " را تعطیل نکند ، این بحران ، تهدیدی برای محاصره زمینی و دریایی قطر به شمار می رود.

وی ادامه داد: عربستان سعودی قطر را به استفاده از شبکه الجزیره برای تحریک ملت های عربی به انقلاب و ایجاد تغییرات در منطقه متهم می کند و معتقد است که قطر از طریق شبکه الجزیره توانست در کشورهای تونس ، مصر و لیبی انقلاب به راه بیاندازد. (!)

هرست خاطرنشان کرد: تهدید به بستن مراکز بروکینگز و راند در دوحه ، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را که اواخر ماه جاری به ریاض (پایتخت عربستان) سفر می کند ، در تنگنا قرار داده است.

به گفته هرست، دوحه قبل از اقدام امارات، عربستان و بحرین در فراخوانی سفرای خود از قطر و صدور بیانیه ای در معرفی اخوان المسلمین به عنوان گروه تروریستی در کنار گروه های القاعده ، حزب الله عربستان ، دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و جبهه النصره، به طور پنهانی به محاصره تهدید شده بود.

پربیننده ترین خبرها