مجتمع پزشکی سلمانیه زیرچکمه نظامیان بحرینی

مجتمع پزشکی سلمانیه زیرچکمه نظامیان بحرینی
دوشنبه 26 اسفند 1392 - 11:58

دیده بان حقوق بشر بحرین با انتشار بیانیه ای به تشریح یورش نیروهای رژیم آل خلیفه از مارس سال 2011 میلادی به مجتمع پزشکی سلمانیه شهر منامه و مجازات پرسنل پزشکی و امدادرسان این مجتمع به خاطر کمک های بشردوستانه آنها به آسیب دیدگان اعتراضات مردمی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد اعتراضات گسترده و مسالمت آمیز مردمی است که با سرکوبگری شدید رژیم آل خلیفه روبرو شده است. صدها نفر از معترضان در جریان این سرکوبگری شهید یا زخمی شده و زندانی و شکنجه شده اند.

در بیانیه دیده بان حقوق بشر بحرین آمده است: مجتمع پزشکی سلمانیه تنها مجتمع پزشکی دولتی در بحرین به حساب می آید که از 16 مارس سال 2011 میلادی تاکنون تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

این بیانیه افزود: سرنوشت پزشکان و پرسنل درمانی مجتمع سلمانیه در اختیار نظامیان است که این امر برخلاف قانون خدمات مدنی و نقض بی طرفی حرفه پزشکی می باشد و باعث رعب و وحشت در مجتمع می شود.

دیده بان حقوق بشر بحرین در بیانیه خود خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی با خودروهای نظامی به مجتمع پزشکی سلمانیه در 16 مارس سال 2011 میلادی یورش برده و آن را اشغال کردند. این نیروها همچنین در بین کارکنان مجتمع رعب و وحشت ایجاد کرده و به آنها و زخمی های اعتراضات مسالمت آمیز اهانت کردند.

براساس این بیانیه، برخورد سرکوبگرانه با پرسنل پزشکی از جمله پزشکان، پرستاران، امداد رسانان و کارکنان بخش بهداشتی از آن زمان آغاز شد و این پرسنل با اقداماتی نظیر بازداشت ظالمانه روبرو شده و به دادگاههای نظامی تحویل داده شدند.

این بیانیه افزود: از این پرسنل پزشکی زیر شکنجه اعتراف گیری و سپس از این اعتراف ها برای محکوم کردن آنها در دادگاهها و زندانی کردن و اخراج آنها سوء استفاده شد. این شیوه حتی بعد از تبرئه گروهی از پرسنل پزشکی مجتمع سلمانیه ادامه یافت تا جایی که از فعالیت برخی از آنها در بیمارستان های خصوصی نیز جلوگیری شد.

به گفته دیده بان حقوق بشر بحرین، خطرناک ترین اقدام نیروهای امنیتی حمله به آمبولانس ها و امدادرسانان هنگام خدمات رسانی به معترضان در زمان سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در فوریه و مارس 2011 میلادی بود؛ به گونه ای که به آمبولانس ها اجازه داده نشد تا زخمی ها را نجات دهند و همه پرسنل پزشکی بدون استثنا هدف قرار گرفتند و از مراکز پزشکی سوءاستفاده و بدترین تبعیض علیه این پرسنل اعمال شد.

این بیانیه افزود: آسیب دیدگان و زخمی هایی نیز که برای درمان به مجتمع پزشکی سلمانیه مراجعه کرده بودند، از اقدامات رژیم آل خلیفه در امان نماندند. علاوه بر این، نیروهای امنیتی در بین مردم ترس و وحشت ایجاد کرده و به زخمی ها هنگام سرکوب شدید تحصن کنندگان حمله کردند و افرادی که ثابت شد به دست نیروهای امنیتی زخمی شده اند، شکنجه و برخی از آنها قبل از پایان درمان، بازداشت شدند.

دیده بان حقوق بشر بحرین خواستار آزادی همه پرسنل پزشکی شد که هنوز در زندانهای رژیم آل خلیفه به سر می برند. این مرکز بحرینی از همه سازمان های مدافع حقوق بشر داخلی، منطقه ای و بین المللی و همه شخصیت های ملی در داخل و خارج بحرین نیز خواست تا برای پایان دادن به حضور نظامیان در تنها بیمارستان دولتی بحرین و بازگرداندن آن به مدیریت غیرنظامی وارد عمل شوند.

دیده بان حقوق بشر بحرین همچنین بر لزوم نامگذاری 16 مارس به عنوان روز بی طرفی حرفه پزشکی در سطح جهان تاکید کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها