تحلیلگر سوری:

مواضع اخیر پوتین عرصه روابط بین‌الملل را دگرگون می‌کند

مواضع اخیر پوتین عرصه روابط بین‌الملل را دگرگون می‌کند
سه شنبه 27 اسفند 1392 - 22:07

دمشق، العالم - یک تحلیلگر مسائل نظامی و استراتژیک با تاکید بر اینکه سخنرانی اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نه تنها بر سوریه، بلکه بر روابط بین الملل تأثیر خواهد گذاشت، گفت: عرصه روابط بین المللی پس از سخنرانی اخیر پوتین با دوره پیش از آن یکسان نخواهد بود.

"حسن الحسن" تحلیلگر سوری مسائل نظامی و استراتژیک گفت: پوتین، غرب را به زیر پا گذاشتن خط قرمزها در زمینه منافع روسیه در اوکراین متهم و اعلام کرد که مسکو از منافع خود دفاع خواهد کرد و غرب، هر گاه پای منافعش در میان باشد، قوانین بین المللی را نادیده می گیرد.

این تحلیلگر سوری خاطرنشان کرد: پوتین چارچوب واضحی را مشخص کرد که ممکن است روابط جدید بین الملل براساس آن شکل بگیرد؛ وی ملت های آمریکا و آلمان را مورد خطاب قرار داد و همزمان از تمایل واقعی روسیه به برقراری روابط بین الملل بر اساس برابری و احترام مقابل سخن گفت.

 الحسن تأکید کرد: موضع روسیه در این رویارویی سیاسی بیش از حد واضح است و غرب باید اطمینان یابد که مسکو هرگز درباره دفاع از منافعش در هنگام نزدیک شدن غرب به این منافع، کوتاه نخواهد آمد.

وی افزود: روسیه با تمام توان و امکانات خود تلاش می کند تا هیبت و جایگاهش را بار دیگر به دست آورد، این در حالی است که غرب در پی آن است تا آمریکا را به تنها قدرت تصمیم گیرنده در عرصه بین الملل تبدیل کند و متاسفانه گردنکشی های آمریکا حتی اروپا را نیز مستثنی نکرده بلکه از آن به عنوان قاره پیر یاد کرده است.

حسن تأکید کرد که پوتین امروز در سخنرانی اش، چارچوب روابط بین الملل و روابط استراتژیک روسیه را مشخص کرد که این امر نه تنها بر این کشور و همسایگانش بلکه بر مجموع جامعه بین الملل تأثیرگذار خواهد بود.

این تحلیلگر سوری هشدار داد که واکنش های روسیه اجازه نخواهد تا اقدامات تحریک کننده غرب، بیشتر شود و اعلام نتایج همه پرسی شبه جزیره کریمه مبنی بر رأی بیش از 90 درصد رأی دهندگان در این شبه جزیره برای الحاق به روسیه و به رسمیت شناختن نتایج آن از سوی پوتین، تأثیرگذارترین واکنش روسیه به اقدامات غرب بود.

 الحسن خاطرنشان کرد: به رسمیت شناختن نتایج همه پرسی کریمه از سوی پوتین، در حقیقت اقدام پیشگیرانه بود و بعید به نظر می رسد آمریکا و همپیمانانش، جز بیان تهدیدهای مکرر، بتوانند در صحنه واقعیات تغییر جدی ایجاد کنند.

 کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک سوری در پایان تأکید کرد که واکنش روسیه، کاملا حرفه ای و پیشگیرانه بود و غرب را وادار به تجدیدنظر در اقداماتش خواهد کرد؛ از سوی دیگر، هر گونه اقدام غیر منطقی از سوی غرب، بر موضع آن کشور درباره سوریه نیز تأثیر خواهد گذاشت و باعث خواهد شد تا مسکو مواضع جدی تری در حمایت علنی از دولت دمشق اتخاذ نماید.

پربیننده ترین خبرها