بحران قطر و عربستان به کجا خواهد رسید؟

بحران قطر و عربستان به کجا خواهد رسید؟
چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 14:28

یک تحلیلگر سیاسی سعودی شرط‌های عربستان برای حل بحران با قطر را به هدف سلطه ریاض بر این امیر نشین عنوان کرد.

"فؤاد ابراهیم" روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد: اظهارات اخیر سعود فیصل وزیر خارجه عربستان از عمق اختلاف بین ریاض و دوحه خبر داد؛ فیصل تأکید کرد تازمانی که قطر سیاستهای خود را در خصوص مسائل مورد مناقشه دو کشور تغییر ندهد، بحران بین دو کشور به همین صورت باقی خواهند ماند.

وی افزود: عربستان در واقع جنگی تمام عیار را علیه  قطر اعلام کرده است، و معتقدم تا زمانی که قطر به نفع برادر بزرگتر خود کوتاه نیاید، هیچ سازشی در کار نخواهد بود.

فؤاد ابراهیم با بیان اینکه این وضعیت راه را برای تنش بیشتر هموار می کند، خاطرنشان کرد: اجرای خواسته های عربستان تقریبا ناممکن است، زیرا انتظار از یک کشور دیگر برای بستن شبکه ماهواره ای و یا تغییر سیاستهای خارجی خود، امکانپذیر نیست.

این تحلیلگر سیاسی سعودی تأکید کرد: خواسته های عربستان از قطر جنبه قیمومیت دارد و در شرایط حاضر، اوضاع بدین منوال خواهد بود که عربستان به فشارهای خود علیه قطر به منظور امتیاز گیری ادامه خواهد داد، و درمقابل قطر نیز بر تسلیم نشدن در برابر این فشارها اصرار خواهد ورزید.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد میانجیگری برای حل اختلاف بین قطر و عربستان در آینده صورت بگیرد؛ باید بر اساس اصلاح رویکرد و خواسته های عربستان باشد زیرا نه فقط قطر بلکه هیچ کشوری دیگری نمی تواند این خواسته ها را تحمل کند چرا که به حاکمیت یک کشور مربوط می شود.

فؤاد ابراهیم اظهار داشت: اظهارات پیش دستانه وزیر خارجه عربستان قبل از سفر آتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ریاض شاید به این دلیل باشد که مسئولان سعودی می خواهند فشار را بر آمریکا در صورت میانجگیری این کشور بین عربستان و قطر افزایش دهند.

وزیر خارجه عربستان روز سه شنبه حل اختلافات و بحران سیاسی با قطر را در گرو تغییر سیاست های این کشور در منطقه دانست.

فؤاد ابراهیم تصریح کرد: اما شاید مساله میانجیگری برای آمریکا از لحاظ اهمیت نسبت به مسائل دیگر در درجه دوم باشد، زیرا رئیس جمهور آمریکا برای مسائل مهمتری مانند مساله سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان در فلسطین بویژه به رسمیت شناختن این رژیم به عنوان کشور یهودی، به منطقه خواهد آمد؛ از این رو  فعلا مساله داخلی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درچارچوب اولویت های راهبردی آمریکا قرار ندارد.
FF-19-21:45

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها