روسیه، غرب را به کودتا در اوکراین متهم کرد

روسیه، غرب را به کودتا در اوکراین متهم کرد
چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 17:25

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از نقش آمریکا و اتحادیه اروپا در "کودتای اوکراین" انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این بیانیه آمده است: آمریکا و اتحادیه اروپا در کودتای "کی یف" سهیم بودند و بر خلاف "تفاهم نامه بوداپست" مصوب سال 1994 مبنی بر تضمین حاکمیت و یکپارچگی اوکراین علیه استقلال سیاسی و حاکمیت این کشور اقدام کردند.

به نوشته سایت "روسیا الیوم"، در ادامه این بیانیه آمده است: آنهایی که از مسکو خواستار متعهد بودن به سند بوداپست شده اند، سندی که به امضای اوکراین، انگلستان و آمریکا رسیده است، بهتر است به یاد بیاورند که آمریکا در سال 1994 از کی یف خواست در ازای تضمین حاکمیتش، سلاح های اتمی اش را تحویل دهد.

این بیانیه همچنین اقدام اتحادیه اروپا و آمریکا در تحریم رهبران اوکراین در زمان ناآرامی های این کشور، اعزام فرستادگان غربی به اوکراین، حضور آنها در میدان استقلال کی یف و به رسمیت شناختن حکام جدید این کشور را که با نقض قانون اساسی به قدرت رسیدند، مورد انتقاد قرار داد.

پیش از این برخی سیاستمداران غربی، حمایت مسکو از استقلال جمهوری کریمه و پیوستن به خاک روسیه را نقض تعهدات روسیه در سند بوداپست عنوان کردند.

بر اساس قرارداد 5 دسامبر 1994 بوداپست که به امضای آمریکا، انگلیس، روسیه و رییس جمهور وقت اوکراین رسید، این سه کشور باید به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارند.در این تفاهم نامه اوکراین از زرادخانه اتمی خود صرفنظر کرد. از جمله مفاد این سند دفاع از تمامیت ارضی اوکراین از سوی سه کشور مذکور است که ضامن اجرای این سند محسوب می شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها