مخالفت عربستان با میانجیگری آمریکا در موضوع قطر

مخالفت عربستان با میانجیگری آمریکا در موضوع قطر
جمعه 1 فروردين 1393 - 21:22

مسئولان سعودی تأکید کردند که با میانجیگری آمریکا برای حل اختلافات و پایان دادن به بحران فراخوانی سفرای عربستان، امارات و بحرین از دوحه مخالفند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت روزنامه "ایلاف" روز جمعه نوشت: مسئولان سعودی به این نتیجه رسیدند که آمریکا با وجود داشتن حضور نظامی گسترده در قطر، نمی‌تواند در این زمینه میانجی‌گری کند.
روزنامه آمریکایی "ورلد تریبیون"  نیز به نقل از "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان نوشت: تا زمانی که تغییری در قطر در زمینه مسائلی که موجب بروز بحران شده است حاصل نشود، هیچ پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.
فیصل تأکید کرد که با مسائل مطرح شده در خصوص میانجی‌گری آمریکا بین قطر و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری مخالف است؛ زیرا این اختلافات فقط مربوط به کشورهای عربی است؛ و میانجی گری مورد بحث از سوی آمریکا کمکی به حل این بحران نمی کند.
این درحالی است که مسئولان دولت آمریکا پیش از این گفته بودند که این کشور تمایل دارد پیش از سفر آتی باراک اوباما به عربستان، این بحران حل شود. این سفر قرار است در اواخر ماه مارس انجام شود.
به گفته مسئولان آمریکایی، واشنگتن ابراز نگرانی کرده است که این بحران که توسط عربستان، امارات و بحرین هدایت می‌شود، به تلاشهای آمریکا برای افزایش همکاری‌های امنیتی و نظامی بین کشورهای عضو شورای همکاری ضربه بزند.
عربستان سعودی، امارات و بحرین اخیرا در اعتراض به سیاستهای قطر و عدم همکاری و پایبند نبودن به توافقهای گذشته، و همچنین دخالت در امور داخلی دیگر اعضای شورای همکاری، سفرای خود را از دوحه فراخواندند.
این اعتراضها بیشتر به دلیل حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین است.
عربستان سعودی همچنین از قطر خواسته است شبکه ماهواره "الجزیره" خود را تعطیل کند، و مرکز مطالعات و پژوهشهای سیاسی عربی "بروکینگز" را ببندد.
این درحالی است که قطر اعلام کرده است که سیاستهای خارجی و داخلی خود را تحت فشارهای خارجی تغییر نخواهد داد.
 

پربیننده ترین خبرها