پیش‌بینی جالب سفیر سابق آمریکا درباره بشار اسد

پیش‌بینی جالب سفیر سابق آمریکا درباره بشار اسد
شنبه 2 فروردين 1393 - 22:12

رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه پیش بینی کرد که بشار اسد رییس جمهور سوریه مدت‌های طولانی در قدرت باقی خواهند ماند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه که نقشی مهم در حمایت از مخالفان سوری پس از قطع روابط دیپلماتیک واشنگتن - دمشق در پاییز 2011 ایفا نمود، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز، ناتوانی مخالفان سوری در جلب حمایت اقلیت ها و سنی های میانه رو را یکی از دلایل شکست آنها در مقابل نظام سوریه دانست و از اینکه مخالفان خارج نشین سوری گروه های تندروی مسلح مثل جبهه النصره را محکوم نکردند، به سختی انتقاد کرد.

فورد همچنین پیروزی مخالفان پس از شکست مذاکرات ژنو را بعید دانست و پیشبینی کرد که بشار اسد ریاست جمهوری سوریه برای مدتی طولانی در قدرت باقی بماند.

در همین حال شریف شحاده نماینده مجلس سوریه درباره سخنان فورد گفت: سخنان فورد درباره بقای بشار اسد، واقعیتی است که وقتی سفیر آمریکا بود نمی توانست آن را بیان کند. آمریکا مخالفان سوری را فروخت، چون مخالفان نتوانستند نقشی که واشنگتن برایشان ترسیم کرده بود را ایفا کنند.

اما سخنان فورد، واکنش سخت مخالفان سوری را هم در پی داشت. "زیاد ابوحمدان" عضو ائتلاف مخالفان سوری در واکنش به اظهارات فورد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: مواضع آمریکا همواره باعث خواری مخالفان سوری بوده است، ما به آنها اطمینان نداریم؛ آمریکا اکنون مخالفانی را مورد انتقاد قرار می دهند که زمانی از آنها حمایت می کرد. به نظر من آمریکا در ورای افراط گرایی در سوریه قرار دارد. 

وی ضمن تایید سخنان فورد درباره اختلاف میان مخالفان و مطامع شخصی آنها گفت: مخالفان یک دست نبوده، دارای یک نظر واحد نیستند و وابسته به جریان هایی متعددی هستند. 

رابرت فورد پیش از این نیز در سخنانی در مرکز پژوهشکده بین المللی "وودرو ویلسون" گفت : ترجیح می دهم بشار اسد رئیس جمهور سوریه تا مدت زمان نه چند کوتاه در قدرت باقی بماند.

فورد چندی پس از بازگشت از سوریه، پس از 30 سال فعالیت دیپلماتیک در وزارت خارجه آمریکا اواخر فوریه 2014 بازنشسته شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها