سایه اختلاف درباره سوریه بر نشست سران عرب

سایه اختلاف درباره سوریه بر نشست سران عرب
چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 10:50

العالم - بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی امروز در حالی در کویت به کار خود ادامه می‌دهد که هشت تن از سران عرب در آن حضور ندارند و چندگانگی شدیدی درخصوص برخی پرونده‌ها به‌ویژه مساله سوریه بر آن سایه افکنده است.

به گزارش شبکه خبری العالم، در حالی که شیخ "صباح الاحمد الصباح" امیر کویت در جلسه نخست بیست و پنجمین نشست سران عرب به واقعیت "غم انگیز" اختلافات میان اعراب اذعان کرد، این بار "عدلی منصور" رییس جمهور موقت مصر در جلسه دوم، بار دیگر همان هشدارها را تکرار نمود.

مساله فلسطین در جلسه دوم نشست سران عرب در راس دیگر مسایل قرار داشت؛ اما در خصوص مساله سوریه اختلاف در مواضع کاملا روشن بود و این امر زمانی آشکار شد که هیات عراقی به ریاست "خضر الخزاعی" و "علی حسن خلیل" وزیر دارایی لبنان، هنگام سخنرانی "احمد جربا" سرکرده ائتلاف مخالفان سوریه، جلسه را ترک کردند و کشورهای مصر و الجزائر در جلسه مقدماتی نشست اعتراضاتی را مطرح کردند و پس از اشاره عربستان به تغییر موازنه قدرت برای حل بحران سوریه، "اخضر ابراهیمی" فرستاده بین المللی در سوریه تاکید کرد که تنها راه برای حل بحران این کشور، راه حل سیاسی است.

با وجود چنددستگی شدید میان اغلب کشورهای عربی برای اتخاذ مواضعی جدی در قبال خطراتی که اکثر حاضران درباره آنها هشدار دادند، آشکار شد که بیست و پنجمین نشست سران عرب تلاش دارد تا یک تصمیم صوری برای یکپارچه کردن دیدگاه حاضران برای مخالفت با یهودی سازی قدس اتخاذ کند، مساله ای که در واقع با اقدامات واشنگتن برای وضع نقشه راهی برای مذاکرات سازش تقابل دارد.

فلسطینی ها در سرزمین اشغالی روند نشست مذکور را با نوعی سرخوردگی دنبال می کنند، زیرا به خوبی می دانند که مساله آنها با توجه به اختلافات روز افزون میان جهان عرب، دیگر محوریتی در نشست های عربی ندارد.

بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی از روز گذشته در کویت آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد. بحران سوریه، مسئله فلسطین، مبارزه با تروریسم و پرونده هسته‌‌ای ایران از محورهای این نشست است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها