خداحافظی زودهنگام ولیعهد عربستان با نشست کویت

خداحافظی زودهنگام ولیعهد عربستان با نشست کویت
چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 14:39

"سلمان بن عبدالعزیز" ولیعهد عربستان سعودی، عصر روز سه شنبه کویت را ترک کرد تا اولین فردی باشد که با این نشست خداحافظی می کند. این در حالی است که جلسه اختتامیه این نشست، امروز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

ناظران معتقدند  خداحافظی زودهنگام ولی عهد عربستان با کنفرانس سران عرب به معنای  کشیدن خط  پایان بر همه تلاشها برای آشتی دادن این کشور با قطر،  پس از بحران فراخواندن سفرا از این کشور است.

این در حالی است که ولیعهد عربستان "پروتکل" نشست سران عرب را رعایت کرده و هنگام ورود به کاخ بیان و کمی پیش از برگزاری کنفرانس، با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دست داده بود. از سوی دیگر امیر قطر نیز با عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر مصافحه کرد که البته با لبخند کمرنگ منصور روبرو شد و ناظران معتقدند هر دو مورد، دست دادن و مصافحه، فقط یک تشریفات سیاسی در چنین محافل عربی به شمار می رود.

گفتنی است  صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت نیز به وضوح برای تلطیف فضا میان نمایندگان عربستان و قطر تلاش می کرد و شدیدا تمایل داشت کمی پیش از آغاز جلسه رسمی سران عرب، درحالی که میان دو طرف ایستاده و دستانشان را در دست گرفته، برای گرفتن عکس یادگاری از سالن خارج شود.

محور اصلی کنفرانس اخیر سران عرب که کشوری از حوزه خلیج فارس میزبان آن بوده،  قطع روابط دیپلماتیک ریاض، ابوظبی و منامه از یک سو و دوحه از سوی دیگر بود که البته در سایه اختلافات عربستان و قطر از یک سو؛ و نوری المالکی نخست وزیر عراق با عربستان از سوی دیگر، برگزار شد.

گفتنی است اتهامات اخیر مالکی به دو کشور عربستان و قطر مبنی بر حمایت از  تروریست های  کشورش، تیرگی روابط آنها را به دنبال داشته است.

این در حالی است که هشت تن از سران عرب  نیز در نشست حضور نداشتند و کشورهای حوزه خلیج فارس درباره پرونده هسته ای ایران نیز با یکدیگر اختلافاتی دارند.

پربیننده ترین خبرها