تحلیل عبدالباری عطوان از سیاست عربستان درمنطقه

تحلیل عبدالباری عطوان از سیاست عربستان درمنطقه
جمعه 8 فروردين 1393 - 12:06

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب به سیاست های ناکام عربستان و اختلاف این کشور با آمریکا و سیاست های موفق ایران پرداخت و نوشت: درحالی که عربستان با ناکامی در سیاست هایش و مشکل با آمریکا روبرو است، ایران سیاست موفقی را در منطقه دنبال کرده و توانسته است که آمریکا را در نهایت به زانو در بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در گزارشی تحلیلی نوشت: سفر امروز "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا به عربستان در جدول برنامه سفر دوره ای کنونی او به چند کشور نبود اما وی از این سفر در تلاش برای کاستن از خشم همپیمان سعودی خود و نجات روابط استراتژیک و تاریخی میان دو کشور که به علت دو مسئله درآستانه فروپاشی قرار گرفت، استفاده کرد.

دو مساله ای که باعث شد روابط عربستان و آمریکا درآستانه فروپاشی قرار گیرد، یکی رویکرد آمریکا درقبال برنامه هسته ای ایران بود که عربستان درجریان جزئیات آن نبود و مساله دوم نیز رویگردانی آمریکا از حمله نظامی قطعی به سوریه بود که مسئولان سعودی برای سرنگونی نظام سوریه به شدت به آن دل بسته بود.

عبدالباری عطوان نوشت: مسئولان سعودی طی هشتاد سال از عمر ائتلاف استراتژیک میان دو کشور به آمریکا به عنوان " سگ نگهبان " تکیه کرده و همه حساب و کتاب های خود را بر دخالت نظامی آمریکا که بتواند قدرت نظامی و برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد، تنظیم کردند. سعودیها صد و بیست میلیارد دلار را در قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا و اروپا به منظور آمادگی برای این رویکرد آمریکا هزینه کرده و فضای منطقه را برای تشدید خصومت های طایفه ای و نژادی ضد ایران آماده کردند؛ با این امید که سناریوی عراق در ایران تکرار شود. اما شوک بزرگ زمانی به ریاض وارد شد که مسئولان سعودی دریافتند آمریکا به طور محرمانه با ایران مذاکره می کند و به آنان پشت کرده است و به طور محدود، تحریم ها را لغو کرده و از حمله به سوریه به عنوان هم پیمان ایران صرف نظر کرده است.

وی افزود: نمی دانیم که اوباما با این خشم عربستان چگونه تعامل خواهد کرد؛ اما آنچه می دانیم، این است که وی با مسئولان سعودی روبرو است که بر طبل جنگ با سوریه می کوبند و آماده اند که ده ها میلیارد و حتی بیشتر برای شکست رقیب خود در خاک سوریه هزینه کنند.

به نوشته عطوان، اوباما در شرایط بسیار سختی به ریاض سفر می کند زیرا نشست اخیر سران عرب که در کویت برگزار شد، ناکام ماند و شورای همکاری خلیج فارس که برگ برنده ای در دست نظام سعودی بود، خود دچار اختلاف شده است و اختلافات میان عربستان و امارات و بحرین از یک سو و قطر از سوی دیگر که دو پایگاه نظامی آمریکا در منطقه هستند، ممکن است - درصورت شکست میانجی گری ها به علت مخالفت قطر با عمل به خواسته های جدی عربستان و بازگشت بدون حرف و حدیث به جمع کشورهای حوزه خلیج فارس- به رویارویی نظامی منجر شود.

این نویسنده ابراز عقیده کرد: اکثر جنگ هایی که آمریکایی ها به راه انداخته اند، جمهوری خواهان آتش افروز آن بوده اند، ولی دموکرات ها آتش این جنگ ها را خاموش کرده اند و این مساله مخصوصاً درخاورمیانه بوده و اوبامای دموکرات هم از این قاعده استثناء نبوده است. از این رو، میزبانان سعودی وی صراحتاً با این مساله مواجه می شوند که وی با ایران نخواهد جنگید زیرا از جنگ متنفر است و رهبری مردمی را برعهده دارد که بعد از تجربه های ناکام در عراق و افغانستان درحال حاضر با جنگ مخالف هستند و مشاهده کردند که دخالت های کشورشان در لیبی، نتیجه عکس داد. بنابراین اوباما بیش از آنکه حواسش به ایران باشد، به روسیه پوتین است.

وی افزود: اولویت اول برای رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با دشمن خود روسیه و هم پیمانان اروپایی او، "مبارزه با تروریسم" و نه سرنگونی نظام سوریه است. این درحالیست که میزبانان سعودی وی اعتقادی کاملاً مخالف دارند یا بهتر بگوییم که با وی دراین خصوص اتفاق نظر دارند. سعودیها درخصوص سوریه، می خواهند بعد از اینکه عمیقاً در گرداب خونین سوریه فرو رفتند، حفظ آبرو کنند ولی اوباما یک موسسه خیریه را اداره نمی کند، بلکه اداره یک کشور بزرگ را در دست دارد که منافع خود را بر منافع دیگران ترجیح می دهد و اولین منافع آمریکا این است که از وارد شدن به جنگ های دیگران با توجه به افزایش بدهی های کشورش و وخامت بحران اقتصادی اجتناب کند.

عطوان تصریح کرد: اشتباه راهبردی بزرگتری که مسئولان سعودی طی چهل سال گذشته مرتکب شدند، این است که به قدرت نظامی خود تکیه نکردند، ولی ایران طرح نظامی اش را با تکیه به توانایی های خود ساخت و بیشتر از دیگران به خود تکیه کرد و ائتلاف های مستحکمی با روسیه، هند، چین و برزیل ایجاد کرد و از دخالت های آمریکا در عراق و افغانستان بزرگ ترین سود را برد و آمریکا را مجبور کرد که در نهایت امر، جلوی پایش زانو بزند.

این نویسنده و تحلیلگر عرب نوشت: عربستان با بی توجهی به مسئله فلسطین، اغلب افکار عمومی در جوامع عربی و اسلامی را از دست داده و به مسائلی مشغول شد که تناقض هایی را در سیاست این کشور ایجاد کرده است به گونه ای که برای اغلب عرب ها و مسلمانان قابل درک نیست. این سوال مطرح است که چگونه عربستان با انقلاب های مردم در مصر و یمن مخالف است ولی از انقلاب لیبی و آنچه در سوریه آن را انقلاب می خواند، حمایت می کند و این حمایت هم به حدی است که به طور گسترده در امور نظامی و مالی دخالت می کند؟!

وی افزود: چگونه است که با لیبرالیسم می جنگد و اسلام سیاسی را به مدت چند دهه می پذیرد و سپس ناگهان گروه اخوان المسلمین، هم پیمانان تاریخی اش را در فهرست گروه های تروریستی قرار می دهد اما همزمان از جبهه اسلامی و بیش از صد گروه "اسلامگرای" مسلح در سوریه حمایت می کند و مراکزی را ایجاد می کند و میلیاردها دلار را از یک سو صرف گفت وگو و از سوی دیگر، صرف تشدید اختلافات دینی و طایفه ای ادیان می کند؟

عطوان در پایان تاکید کرد: مشکل عربستان فقط با اوباما و آمریکا نیست، بلکه با خودش نیز می باشد و کوتاه ترین راه عربستان برای خارج شدن از بحران های خود، اصلاح سیاست هایش است که این کشور را با بن بست مواجه کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها