مصریها چه نظری درباره نامزدی السیسی دارند؟

مصریها چه نظری درباره نامزدی السیسی دارند؟
جمعه 8 فروردين 1393 - 13:00

خبرنگار شبکه خبری العالم در قاهره گزارش داد: درحالیکه واکنش ها به اعلام نامزدی "عبدالفتاح السیسی" برای انتخابات ریاست جمهوری مصر ادامه دارد، برخی احزاب و شخصیت های سیاسی از اعلام نامزدی السیسی استقبال کرده و پیش بینی کردند که وی موفق به تصدی این سمت شود اما گروه اخوان المسلمین مصر تاکید کرد که درسایه ریاست جمهوری السیسی ثبات یا امنیتی نخواهد بود.

خبرنگار شبکه خبری العالم افزود: عبد الفتاح السيسی فرمانده مستعفی ارتش مصر نامزدی خود را برای تصدی بالاترین سمت در دولت اعلام کرد و همه این اتفاق ها در کمتر از دو سال اتفاق می افتد. امکان دارد که السیسی طی چند ماه آینده رئیس جمهوری مصر شود چرا که طرفدارانش زیاد هستند و رقبای وی حضور چندانی درصحنه ندارد و احزاب و گروه های سیاسی حمایت آشکار خود را از نامزدی السیسی اعلام کرده اند.

درهمین ارتباط، "علوی امین" استاد علوم دینی در دانشگاه الازهر در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: السیسی ابتدا خود را قربانی کرد و سپس از او خواستیم که ملت را رهبری کند و وی به خواسته ما پاسخ مثبت داد.

" احمد الفضالي" رئیس جریان استقلال هم در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: در ساعات آینده، برنامه سیاسی مترقی به عبدالفتاح السیسی ارائه می کنیم و از وی می خواهیم که برای تحقق بخش بیشتری از این برنامه تلاش کند؛ به گونه ای که با برنامه سیاسی وی تعارض نداشته باشد.

اما درمقابل، ائتلاف ملی حامی محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر وابسته به گروه اخوان السملمین درباره اعلام نامزدی السیسی تاکید کرد: با روی کار آمدن السیسی، حکومت نظامیان بار دیگر به قدرت می رسد و با این وضعیت، دیگر نیازی به تفسیر واقعیت آنچه در سوم ژوئیه گذشته (روز عزل مرسی و روی کار آمدن دولت جدید توسط ارتش) روی داد، وجود ندارد.

حزب "مصر قوی" نیز مخالفت خود را با نامزدی السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر و اقدامات مرتبط با آن اعلام کرد.

"محمد الباقر" عضو هیات عالی حزب مصر قوی در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: مسیری برای انتخابات وجود ندارد بلکه ترفیع درجه صورت گرفت و وزیر دفاع در چند ماه آینده رئیس جمهور می شود و وی کارمندانی مدنی خواهد داشت که نقش وی را ایفا خواهند کرد و این اقدام فقط به منظور انتقال قدرت است.

" طارق الکرکیت " عضو ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: نظامیان کودتا نکردند که حکومت را به یک نامزد غیرنظامی واگذار کنند، از این رو آنچه اتفاق افتاد، قابل پیش بینی و بدیهی بود.

اگرچه نام عبدالفتاح السیسی تاکنون به عنوان نامزد بارزتر انتخابات ریاست جمهوری مصر مطرح بوده است اما "حمدين صباحی" نامزد جریان مردمی هم رقیبی مقتدر برای او به شمار می رود؛ به ویژه که وی در دور سابق انتخابات ریاست جمهوری آرای قابل ملاحظه ای کسب کرده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها