آغاز انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه

آغاز انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه
يکشنبه 10 فروردين 1393 - 11:16

انتخابات سرنوشت ساز شهرداری ها در ترکیه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، انتخابات شهرداری های ترکیه امروز یکشنبه در حالی آغاز شد که تحلیلگران آن را آزمونی سرنوشت ساز برای نخست وزیر این کشور به شمار می آورند.
"رجب طیب اردوغان" به دنبال رسوایی های سیاسی و مالی اخیر دولت وی، و تظاهرات اعتراض آمیز مردمی ضد او با بحران بی سابقه ای روبرو شده است.
نظر سنجی ها از کاهش محبوبیت دولت اردوغان به 35 درصد حکایت دارد. این در حالی است که رقابت شدیدی میان حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) و مخالفانش در جریان است. مخالفان به اردوغان وعده داده اند که او را در آنکارا و استانبول (پایتخت های سیاسی و اقتصادی ترکیه) شکست خواهند داد.
مردم ترکیه امروز یکشنبه در شرایط بحرانی شدیدی آرای خود را به صندوق ها می اندازند؛ اردوغان و حزب وی (عدالت وتوسعه) پس از 10 ماه از آغاز اعتراضات مردمی به دولت در شرایط دشواری وارد این آزمون انتخاباتی می شوند.
اردوغان پس از انتشار مکالمه های تلفنی منسوب به وی در رابطه با پرونده فساد مالی اخیر شخصا در معرض اتهامات بزرگی قرار گرفته است.
صدها هزار نفر از مردم ترکیه در دوازدهم ماه میلادی جاری مراسم تشییع جنازه جوانی را که در تظاهرات ژوئن 2013 زخمی و سپس جان سپرده بود  غنیمت شمردند و با متهم کردن اردوغان به "قتل"، خواستار کناره گیری وی شدند.
دخالت های دولت اردوغان در حوادث سوریه نیز موضوع دیگری است که به نظر می رسد نتایج انتخابات مزبور را تحت تاثیر قرار دهد.

انتشار فایل صوتی نشست محرمانه مسئولان ارشد دولت ترکیه هم احتمالا بر انتخابات امروز تأثیر بگذارد؛ مسئولان دولت ترکیه به صراحت در این فایل صوتی از برنامه ریزی و توطئه برای اقدام نظامی علیه سوریه سخن می گویند.
انتشار این فایل صوتی خشم رجب طیب اردوغان را برانگیخته است.
فایل صوتی مذکور که هنوز درستی آن تایید نشده است، حاوی مکالمه محرمانه چهار مسئول بلندپایه دولت ترکیه برای بهانه تراشی و ایجاد دستاویزی به منظور به راه انداختن جنگ علیه سوریه است.
در فایل مورد نظر صدای منتسب به هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه شنیده می شود که از اعزام چهار نفر به سوریه برای شلیک هشت موشک به منطقه ای در ترکیه سخن می گوید، تا از آن به عنوان دستاویزی برای توجیه جنگ علیه سوریه استفاده شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها