تأثیر تحولات سوریه بر انتخابات ترکیه

تأثیر تحولات سوریه بر انتخابات ترکیه
يکشنبه 10 فروردين 1393 - 14:38

خبرنگار العالم از ترکیه گزارش داد که به دنبال بحران های اخیر سیاسی در این کشور، نظر سنجی ها در باره انتخابات شهرداری ها نشان می دهد محبوبیت دولت "رجب طیب اردوغان" به 35 درصد کاهش یافته است.

اگر چه رقابت تنگاتنگی میان حزب حاکم "عدالت و توسعه" و مخالفانش وجود دارد، اما نظرسنجی ها نشانگر تاثیر شدید وقایع سیاسی اخیر بر محبوبیت حزب حاکم است به خصوص پس ازآن که ائتلاف با "فتح الله گولن" به اختلاف با اوتبدیل شد.
گولن، به عنوان خطیب، نویسنده و تدریس کننده علوم اخلاقی اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند.
ناظران معتقدند کاهش آرای حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان، در این انتخابات بر نتایج انتخابات آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت.
"اسلام اوزجان" تحلیل گر سیاسی ترکیه ای در گفت و گو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: گمان نمی کنیم حزب عدالت و توسعه در این انتخابات بازنده شود اما نتایج آن حتما در انتخابات نخست وزیری و پارلمانی آینده تاثیرگذار خواهد بود.
بحران سوریه بر انتخابات داخلی ترکیه سایه افکنده است چنان که فاش شدن یک فایل صوتی در چند روز گذشته نشان داد، دولت اردوغان برای درگیری های مرزی با سوریه و سرنگون کردن هواپیمای سوری از قبل برنامه ریزی کرده است.
مخالفان دولت اردوغان دخالت ها در سوریه را نتیجه ناکارآمدی دولت در مواجهه با بحران های داخلی ارزیابی می کنند.
"جواد گوک" نویسنده و تحلیل گر سیاسی ترکیه ای به العالم گفت: اردوغان در این انتخابات تلاش می کند هرطور که شده پیروزی چشمگیری به دست آورد و دخالت او در سوریه نیز تلاشی برای فرار از بحران های داخلی بود اما این موضوع تاثیر معکوس داشت.
فضای انتخابات ترکیه نوعی هشدار در زمینه بروز بحران سیاسی است که به عقیده برخی ها نمی توان آن را پیش بینی کرد و بحران های پیش از این نیز نه تنها بر نتایج این انتخابات تاثیر خواهد گذاشت بلکه آینده اردوغان و حزب عدالت و توسعه را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است.
انتخابات شهرداری های ترکیه امروز (یکشنبه10فروردین ماه 1393) آغاز شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها