نگرانی صهیونیست‌ها از تنش میان قطر و عربستان

نگرانی صهیونیست‌ها از تنش میان قطر و عربستان
دوشنبه 11 فروردين 1393 - 21:01

کارشناس مسائل خاورمیانه تلویزیون رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از تنش میان قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران را هسته اختلافات میان قطر با عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "تسفی یحزکیلی" کارشناس مسائل عربی کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: قطر به رغم مساحت اندک، قدرت رسانه ای برجسته و رقیب عربستان سعودی است.

وی افزود: عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس پس از درخواست از قطر برای عدم دخالت در امور داخلی آنها در اقدامی بی سابقه سفرای خود را از این کشورفراخواندند. حمایت قطر از جنبش اخوان المسلمین و حماس یکی از علل اختلافات میان ریاض و دوحه است. عملکرد الجزیره در حمایت از اخوان المسلمین کشورهای حاشیه خلیج فارس را به ستوه آورده است.

یحزکیلی تاکید کرد: ایران در حال دریافت مشروعیت بین المللی برای پیشبرد برنامه هسته ای خود است، در حالی که کشورهای عربی سنی درگیر نزاعهای داخلی هستند.

وی افزود: علت اصلی اختلافات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر، ایران است. در حال حاضر قطر نقش نامشخص و پوشیده ای ایفا می کند و بازی نامتعارف قطر در عرصه منطقه برای هیچ طرفی مشخص نیست. در حال حاضر قطر رابطه دوستانه ای با ایران دارد و دو کشور میدانهای نفتی مشترکی دارند.

به گفته وی، این کشور ثروتمند اما بسیار کوچک، در بسیاری از مسائل و نزاع های منطقه دخالت می کند و نقش عربستان را "ربوده" است. از طرفی، روابط این کشور با ایران، عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را نگران کرده است.

یحزکیلی با اشاره عملکرد تهاجمی شبکه الجزیره علیه پادشاه عربستان در یکی از برنامه های این شبکه، گفت: شیخ تمیم بن حمد امیر جدید قطر در عرصه بهار انقلابهای عربی خسارتهای بسیاری عاید عربستانیها کرده و آنها را خشمگین می کند.
 

پربیننده ترین خبرها