بیشترین تروریستهای اروپایی در سوریه از کجا آمده‌اند

بیشترین تروریستهای اروپایی در سوریه از کجا آمده‌اند
چهارشنبه 13 فروردين 1393 - 23:04

نهادهای اطلاعاتی در اروپا به دلیل بازگشت عناصر مسلح و تروریستها از جنگ در سوریه، با بحران و مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نهادهای اطلاعاتی فرانسه تأکید کرده‌اند که در صورت نیاز برای مراقبت 24 ساعته از هر فرد مشکوک، این نهادها با دشواری‌های بسیاری مواجه می‌شوند؛ چرا که هر فرد ممکن است 3 یا چهار خط تلفن همراه داشته باشد؛ بنابراین برای کنترل هر نفر به حدود 30 پلیس نیاز است.
خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: بعضی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، بلژیک و انگلیس که اتباع آنها برای جنگ به سوریه رفته اند، همچنان نگران بازگشت آنها با تفکرات افراطی هستند. البته به نظر می‌آید بیشترین تعداد تروریستهایی که از اروپا به سوریه می‌روند، تبعه فرانسه هستند. به همین دلیل نهادهای اطلاعاتی فرانسه همه کسانی را که از جنگ در سوریه باز گشته‌اند، به دقت زیر نظر دارند، چرا که این نگرانی وجود دارد که برخی از آنان  داخل فرانسه دست به اقدامات تروریستی بزنند.
برخی از این تروریستها نیز شناسایی نشده‌اند و نهادهای اطلاعاتی فرانسوی از این نگران هستند که این دسته از تروریستها آنها را به بدترین صورت غافلگیر کنند.
در همین رابطه یک کارشناس فرانسوی در امور مبارزه با تروریسم اظهار داشت، "اصل این است که همه آنها (تروریستها) بازجویی شوند و به آنها گفته شود که زیر نظر قرار دارند. اما اطمینان نداریم که همه آنها را شناسایی کرده‌ایم؛ بعضی از افراد بدون آنکه ما متوجه بشویم (به سوریه) می‌روند و باز می‌گردند."
منابع اطلاعاتی تأکید کرده‌اند، ترکیه کسانی را که تمایل دارند برای جنگ به سوریه بروند، بدون مشورت با پاریس، بروکسل یا لندن وارد سوریه می‌کند.
یکی از مسئولان پرونده نظارت و تعقیب عناصر مسلح گفت: "مراقبت 24 ساعته هر فرد که در بعضی موارد از 3 یا چهار خط تلفن مختلف استفاده می‌کند، نیازمند حدود 30 پلیس است. چگونه می‌توانیم چنین کاری انجام دهیم؟ باید در این موارد فهرستی را از اولویتها تهیه کنیم."
بر اساس این گزارش، فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها پس از رسیدن به سوریه و مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح نزدیک مرز ترکیه؛ به گروه‌های وابسته به القاعده به ویژه گروه موسوم به "جبهه النصره" و گروه "داعش" ملحق می‌شوند.
"دیوید تامسون" مؤلف کتاب "جهادی‌های فرانسوی" می گوید: "نخستین فرانسوی‌ها در سال 2012 با ماجراجویی به سوریه رسیدند؛ یا اینکه به تونس رفته و در باند جذب نیرو در این کشور عضو شدند. اما پس از آنکه به سوریه ‌رسیدند، خودشان گروه تشکیل داده و دوستانشان را دعوت کردند."
تامسون افزود: "آنها به خوبی می‌دانند که کجا می‌روند و تحت فرمان چه کسی قرار می‌گیرند؛ این کار با سرعت و به صورت بسیار فعالانه اجرا می‌شود؛ در بعضی موارد فقط سه پست در فیسبوک کفایت می‌کند."

پربیننده ترین خبرها