مورخ اماراتی: از دو قرن پیش با قطر اختلاف داریم

مورخ اماراتی: از دو قرن پیش با قطر اختلاف داریم
پنج‌شنبه 14 فروردين 1393 - 22:33

به دنبال تنش اخیر در روابط امارات و قطر پس از حمله شدید شیخ یوسف القرضاوی مفتی مصری تبار قطر به حاکمان ابوظبی و "مخالف اسلام" نامیدن آنها، مورخان اماراتی اخیرا اظهار داشته اند که روابط دو کشور از قرن 19 همواره پرتنش بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خانم دکتر فاطمه الصایغ استاد تاریخ و آثار باستانی دانشگاه العین امارات در این باره به روزنامه "گلف نیوز" گفت: روابط امارات و قطر از قرن 19 همواره پرتنش بوده است.

این روزنامه همچنین به نقل از دکتر عبدالله الطابور، مورخ مشهور اماراتی نوشت: روابط عربستان، امارات و بحرین از سال 1995 تاکنون سرد بوده است و قطر در آن سال، پس از کودتای شیخ حمد بن خلیفه علیه پدرش، این سه کشور را به حمایت از مخالفان خود متهم کرد. اما سه کشور مذکور این اتهام را به طور کامل رد کردند.

ادعای این مورخان در حالی است که این دو کشور در آن زمان، مستقل نبوده اند و در سال 1971 به استقلال دست یافته اند. همچنین شورای همکاری خلیج فارس نیز در سال 1981 تأسیس شده است.

قطر بر این باور است که عربستان به همراه سایر کشورهای عضو شورای تلاش می کند، آن را تحت سلطه و فرمانروایی خود قرار دهد، اما دوحه بر استقلال تصمیم گیری ها به ویژه در زمینه سیاست خارجی اش تأکید دارد.

یادآور می شود در سالهای اخیر و پس از سرمایه گذاری های کلان قطر در بانک ها، املاک و بنگاههای اقتصادی در کشورهای مختلف اروپایی و امریکای جنوبی و همچنین فعالیت رسانه ای گسترده آن از طریق مجموعه رسانه ای "الجزیره"، این کشور تلاش کرده است تا به کشوری تأثیرگذار در جهان تبدیل شود. از این رو، از ارتباط خود با گروههای مختلف به ویژه اخوان المسلمین بهره فراوانی برده است.

قطر پس از تحولات جهان عرب، با برقراری ارتباط استراتژیک با این گروه اسلامگرا، و با اطمینان به روی کار آمدن آن در کشورهای انقلاب زده، تلاش کرد بر دامنه نفوذ خود بر کشورهای منطقه بیفزاید؛ امری که عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورها آن را به زیان منافع ملی شان می دانند. از این رو درصدد کاستن از حجم قطر و کنترل دامنه نفوذ آن برآمدند. گنجاندن اخوان المسلمین در چارچوب گروههای تروریستی از سوی دولت عربستان را نیز می توان از این منظر ارزیابی کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها