اینترپل: 150 مقام سابق مصری فراری هستند

اینترپل: 150 مقام سابق مصری فراری هستند
شنبه 16 فروردين 1393 - 20:39

رییس دفتر پلیس بین الملل (اینترپل) در مصر، شمار مقامات سابق مصر را که در زمان حسنی مبارک یا محمد مرسی در دولت حضور داشته و اکنون به کشورهای دیگر گریخته‌اند، 150 نفر اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجدی الشافعی امروز (شنبه) در مصاحبه با روزنامه الاهرام چاپ مصر در قاهره اعلام کرد که 150 مسوول عالی رتبه در دولت محمد مرسی، رییس جمهوری معزول و حکومت حسنی مبارک، رییس جمهوری اسبق و برکنار شده مصر پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 (سقوط دیکتاتوری مبارک) و تظاهرات بزرگ 30 ژوئن 2013 ( برکناری محمد مرسی) به چند کشور اروپایی و عربی فرار کردند. این مقامات، جرایمی مانند تحریک به قتل و فساد مالی مرتکب شده اند.

وی افزود: اکثر مقامات فراری نظام مرسی و حکومت مبارک به انگلیس، فرانسه و اسپانیا گریخته اند، زیرا مصر با این سه کشور توافقنامه مبادله فراریان امضا نکرده است و اینترپل نمی تواند این کشورها را به تحویل فراریان وادار کند.

الشافعی افزود: یوسف پطرس غالی وزیردارایی دولت احمد نظیف نخست، وزیر پیشین و چند تاجر معروف وابسته به حکومت مبارک از جمله حسین سالم سرشناس ترین فراریان هستند که سپرده های بانکی آنها در انگلیس، فرانسه و اسپانیا به میلیاردها دلار می رسد و سپرده های آنان کمک شایانی به اقتصاد این سه کشور می کند به همین دلیل این کشورها از تحویل فراریان به دولت های سابق و جدید مصر امتناع می کنند.

رییس دفتر پلیس بین الملل (اینترپل) در قاهره در باره راهکار بازگرداندن مسوولان فراری مصر از طریق اینترپل گفت: استفاده از کارت قرمز تنها روش برای بازگرداندن مسوولان فراری مصر به کشورشان توسط این نهاد بین المللی است به این نحو که ما با گنجاندن اسامی آنها در کارت های قرمز اینترپل می توانیم آنان را به محض ورود به کشوری دیگر بازداشت کنیم و به مصر بازگردانیم.

وی افزود: هم اکنون 28 تن از سران اخوان المسلمین مصر در قطر به سر می برند و جرایمی مانند تحریک به قتل مرتکب شده اند که یحیی حامد، طارق الزمر، عاصم عبدالماجد و محمود عزت از جمله آنان هستند.

الشافعی گفت: ما با اینترپل درباره بازگردادن آنها به مصر تماس گرفته ایم، ولی دولت قطر که از اخوان المسلمین حمایت می کند، از تحویل آنها امتناع کرده و میانجیگری اتحادیه عرب نیز فایده ای نداشته است.

وی همچنین از بازداشت یکی از سران اخوان المسلمین مصر در کویت خبر داد و افزود: نیروهای امنیتی کویت به درخواست اینترپل "اکرم الشاعر" یکی از سران اخوان المسلمین مصر را بازداشت کردند و مقدمات تحویل وی به دولت مصر در حال انجام است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها