نظر سید حسن نصرالله درباره هدف از جنگ سوریه

نظر سید حسن نصرالله درباره هدف از جنگ سوریه
دوشنبه 18 فروردين 1393 - 07:31

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه گزینه نظامی در سوریه شکست خورده است، تأکید کرد که هدف از جنگ در این کشور تحقق دموکراسی یا عدالت نیست.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سید حسن نصرالله" در مصاحبه با روزنامه "السفیر" لبنان تأکید کرد: خطر سقوط نظام سوریه پایان یافت و ما از خطر تجزیه نیز عبور کردیم؛ گزینه نظامی هم شکست خورد.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: هدف از جنگ سوریه تحقق دموکراسی، یا عدالت یا مبارزه با فساد نیست؛ بلکه تغییر جایگاه و مواضع این کشور است و این مسأله از پیشنهادهایی جدی که بشار اسد بارها دریافت کرده، مشخص است.

* مفاد پیشنهادها به بشار اسد

سید حسن نصرالله اظهار داشت: مفاد پیشنهادهای جدی به بشار اسد این بود که روابط دیپلماتیک خود را با ایران و جنبش‌های مقاومت قطع کند و برای ورود به سازش واقعی و کامل با اسرائیل آماده شود؛ در این صورت مشکل دیگری باقی نخواهد ماند. بشار اسد با این مسائل مخالفت کرد و همچنان بر مواضع خود باقی مانده است.
دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: اکثر کشورها امروز به دنبال راه حل سیاسی هستند و موضع روسیه نیز در مرحله بعدی قویتر خواهد شد.

* نگرانی شدید صهیونیستها از تحولات سوریه
سید حسن نصرالله تأکید کرد: حوادث سوریه برای تحقق مهمترین گزینه‌های اسرائیل بعد از شکست این رژیم در جنگ 2006 و به هدف ضربه زدن به حلقه میانی (محور مقاومت) صورت گرفته است؛ ولی تحولات میدانی در سوریه موجب تشدید نگرانی صهیونیستها شده است.

* هواداران و مخالفان حضور حزب الله در سوریه
سید حسن نصرالله با اشاره به کاهش شدید خطر انفجارهای تروریستی، اظهار داشت: ما با هواداران خود در خصوص حضور در سوریه مشکلی نداریم، و حتی گروهی که در ابتدا تردید داشت اکنون با ما هم نظر شده است؛ و اکنون می‌توانم بگویم که بعضی از هواداران 14 مارس حضور ما در سوریه را تأیید می‌کنند، و خواستار حمایت از لبنان در برابر گروه‌های تکفیری تروریستی هستند.
سید حسن نصرالله همچنین گفت که از چند سال قبل، مسأله‌ای را در خصوص تجزیه چند کشور عربی شنیده بود.

* بمب مزارع شبعا کار مقاومت بود
دبیرکل حزب الله لبنان، درباره بمبی که مارس گذشته در مزارع شبعا یک گشتی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد، و حزب الله تا کنون مسئولیت آن را برعهده نگرفته است، اظهار داشت: این بمب کار مقاومت بود. این اقدام به عنوان بخشی از پاسخ به حمله صهیونیستها به یکی از مواضع مقاومت در منطقه مرزی "جنتا" صورت گرفت.
وی افزود: رژیم اسرائیل این پیام را به خوبی فهمید، موضوع در اینجا اصول درگیری نیست؛ بلکه موضوع بازدارندگی است.
* تجاوز هوایی به جنتا
سید حسن نصرالله تجاوز هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به جنتا را به هدف آزمودن مقاومت به ویژه در سایه حضور حزب الله در خاک سوریه دانست  و گفت: هدف از این کار تغییر قواعد درگیری ها است.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: بمب‌های "اللبونیه" (اوت 2013) را به هدف رساندن این پیام به دشمن کار گذاشتیم، که ما به دشمن اجازه نمی‌دهیم قواعد درگیری را تغییر دهد، و اینکه دشمن در هر جایی که درگیر شود ما از آن مطلع هستیم و با آن مقابله خواهیم کرد.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: اگر مقاومت در قبال حمله هوایی به جنتا ساکت می‌شد، دشمن فردا به بهانه هدف قرار دادن سلاح، به هر محموله و منزلی در هر مکانی حمله می‌کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به سئوالی، تصمیم رژیم صهیونیستی برای به راه انداختن جنگ جدید علیه لبنان را بعید دانست و گفت: تحولات سوریه نگرانی صهیونیستها را افزایش داده است، آنان اکنون این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا این تجربه به حزب الله این قدرت را می‌دهد که روزگاری وارد ابعاد جدیدی در جنگ شود؟.

سید حسن نصرالله گفت: جنگ بزرگی که صحبت‌های بسیاری در باره آن مطرح و گفته می‌شد که از جنوب آغاز می‌شود، بیشتر از آن که به حقیقت نزدیک باشد، به تهدید شباهت دارد.
وی خاطرنشان کرد: تجربه 3 سال گذشته ثابت کرد که نظام (سوریه) ضعیف نیست و از پایگاه مردمی برخوردار است.
* مهمترین مسأله در سوریه از نظر حزب الله
سید حسن نصرالله اظهار داشت: از نظر ما مهمترین مسأله در سوریه پایان جنگ است، و معتقدم که ما از خطر تجزیه این کشور عبور کردیم.
 * تماس مخفیانه بسیاری از کشورهای عربی با سوریه
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: بسیاری از کشورهای عربی به صورت مخفیانه با سوریه در تماس هستند و می گویند که "ما با تو هستیم و مقاومت کند".
سید حسن نصرالله افزود: من بعضی از دولتهای عربی را می شناسم که در ظاهر با مخالفان هستند، ولی به صورت محرمانه از سوریه می‌خواهند که به سرعت کارها را به سرانجام برساند.
* مشکل انقلابها در کشورهای عربی
سید حسن نصرالله درباره انقلابها در کشورهای عربی اظهار داشت: در آغاز در تونس، لیبی و مصر موضوع به صورت مردمی و توسط جوانان آغاز شد، و همه دولتها حتی آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و به طور کلی غرب و جامعه جهانی از آن شگفت زده شدند.
وی خاطرنشان کرد: بروز مشکل در هدایت و برنامه‌ریزی (انقلابها در کشورهای عربی) راه را برای دخالت و سوء استفاده احزاب، گروه ها و جنبشها باز گذاشت.
* طرح غرب برای تجزیه عربستان
سید حسن نصرالله گفت: قبل از انقلابها در کشورهای عربی، آمریکایی‌ها بحثی جدی را آغاز کرده بودند که فرانسوی‌ها و انگلیسی ها نیز به آن نزدیک بودند؛ این اطلاعات که منبع آن از یکی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس است، حاکی است که این بحث‌ها به صحبت در خصوص آینده عربستان سعودی و ضرورت تجزیه آن به چند کشور رسید.

پربیننده ترین خبرها