آیا شرق اوکراین هم به روسیه می‌پیوندد؟ + ویدیو

دوشنبه 18 فروردين 1393 - 19:53

کییف (العالم) – یک استاد روابط بین الملل و تحلیلگر مسائل سیاسی، روابط اوکراین و روسیه را بسیار متشنج توصیف کرد و از احتمال تکرار سناریوی کریمه در شرق اوکراین خبر داد.

زکریا جابر در گفتگو با بخش خبری شبکه العالم تاکید کرد: اوضاع در شهرهای لوگانسک، دونتسک و خارکف در شرق اوکراین از بعد از ظهر یکشنبه متشنج گشته و ساختمانهای استانداری اشغال شده است.

زکریا افزود: این وضعیت با تشنج اوضاع در تمام اوکراین مرتبط است، همچنین روابط اوکراین و روسیه نیز بسیار متشنج است به ویژه که روسها اقدامهایی علیه اوکراین در تمام سطوح انجام داده اند مانند افزایش بهای گاز یا اتخاذ تدابیر امنیتی و نظامی، لذا آنچه روز گذشته رخ داد در ادامه نزاع میان دولت جدید اوکراین و دولت روسیه است.   

به گفته وی، شرق اوکراین به موازات روسیه به طور شبه کامل هوادار روسیه است، چه این که مقامات کییف، به مناطق شرق اوکراین بی توجهی نمودند.

زکریا یادآور شد: روسیه در دو حالت ممکن است در اوکراین مداخله کند، نخست؛ واردشدن اوکراین به ناتو که بدون شک روسیه مداخله خواهد نمود و دوم، تحریمهای اقتصادی غرب که انگیزه ای برای روسیه به منظور ملحق ساختن این مناطق به روسیه خواهد بود.

وی پیش بینی کرد که روسها قبل از انتخابات ریاست جمهوری در 25 اوت (شهریور) آینده، بر سر اوضاع اوکراین جنجال ایجاد کنند، لذا شاهد تنش اوضاع در شرق اوکراین خواهیم بود.

زکریا درباره احتمال الحاق شرق اوکراین به روسیه -مانند آنچه درباره شبه جزیره کریمه به وقوع پیوست- گفت: به گفته تحلیلگران و سیاستمداران روس و اوکراینی، این مساله محتمل است، اما روسیه برای آرام سازی اوضاع تلاش نموده و فدرالیسم را مطرح می کند، چون در این حالت هر منطقه می تواند سرنوشتش را خود رقم بزند و خواهان الحاق به روسیه  شود، لذا دولت مرکزی کی یف به طور مطلق با فدرالیسم مخالف است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها