گزارش العالم از ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین

گزارش العالم از ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین
دوشنبه 18 فروردين 1393 - 21:22

وین، العالم ـ دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 که قرار است فردا سه شنبه در وین برگزار شود، به مسایل باقی مانده در برنامه هسته‌ای ایران خواهد پرداخت.

"نوید بهروز" خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم به وین عصر دوشنبه تاکید کرد که این دور از مذاکرات به تمام مسایل باقیمانده درباره برنامه هسته ای ایران می پردازد. در دو دور گذشته از مذاکرات در وین، چهار موضوع آب سنگین اراک، عملیات غنی سازی، همکاری هسته ای و رفع تحریمها بررسی شد.

به گفته خبرنگار العالم، در نشستی که روز شنبه میان کارشناسان ایرانی و کارشناسان 5+1 برگزار شد، مسایلی از قبیل همکاری بانکی و تجاری مورد تبادل نظر قرار گرفت و درباره سقف زمانی که دو طرف باید طی آن به توافق نهایی برسند، مذاکراتی انجام شد.

بهروز به ورود محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به وین اشاره کرد و گفت: ظریف در نشست وین به تمام مسایل باقی مانده خواهد پرداخت که شامل 3 تا 5 مساله است؛ از جمله همکاری ایران و گروه 5+1 در زمینه فعالیت هسته ای مسالمت آمیز، نظارت بین المللی بر برنامه هسته ای ایران، عملیات بازرسی و پروتکل الحاقی که یکی از چالشهای بزرگ به شمار می آید.

خبرنگار اعزامی شبکه العالم به وین تاکید کرد که مساله پروتکل الحاقی از جمله مسایل مورد اختلاف است که به بازرسان بین المللی اجازه بازدید ناگهانی از تاسیسات هسته ای ایران را می دهد. ایران با اصل مساله موافقت کرده، اما در عین حال تاکید دارد که این اقدام باید با حفظ اطلاعات هسته ای ایران و تامین امنیت تاسیسات هسته ای صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: مدت زمان بازرسی ناگهانی از تاسیسات هسته ای ایران، محل بحث و مجادله میان ایران و 5+1 است؛ ایران تاکید دارد که این دوره زمانی نباید مدت زمان زیادی داشته باشد و بر بازه زمان حدوداً 5 ساله تاکید دارد، اما گروه 5+1 ممکن است مدت زمان طولانی تری (ده سال و یا بیشتر) را مطرح کند که ایران با این امر مخالف است.

tt-7-17:39

پربیننده ترین خبرها