سید حسن نصرالله: خطر اسرائیل وتکفیری‌ها یکی است

سید حسن نصرالله: خطر اسرائیل وتکفیری‌ها یکی است
سه شنبه 19 فروردين 1393 - 08:07

دبیرکل حزب الله لبنان، خطر تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها را یکسان دانست و هر دو را تهدیدی برای کل منطقه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سید حسن نصرالله" در مصاحبه با روزنامه لبنانی "السفیر" که دومین بخش آن امروز (سه شنبه) منتشر شد، تأکید کرد: از نظر من خطر تکفیری‌ها و اسرائیلی‌ها هیچکدام از دیگری بیشتر نیست، و این دو اکنون با یکدیگر مساوی هستند.
وی افزود: به عبارت دقیق‌تر این دو خطر همزمان هستند و نمی‌توان گفت که خطر تکفیری‌ها یک خطر متأخر است. این خطر همواره وجود داشته، ولی قبلا برای ما و کشور ما خطری تأخیری بود.
* عملیات تکفیری‌ها ضد مردم عراق است
سید حسن نصرالله ادامه داد: مثلا در عراق خطر تکفیری‌ها مربوط به زمان حال است. ایمن الظواهری می گوید که آنها (تکفیری‌ها) در عراق 4 هزار عملیات انجام داده‌اند. بیش از 3900 مورد از این عملیات ضد آمریکایی‌ها نبود. اگر بپذیریم صد عملیات ضد آمریکایی‌ها انجام شده است – که البته تعداد آن به این رقم نمی‌رسد- موارد باقیمانده ضد شیعیان، اهل تسنن، مسیحیان، کردها و بقیه اقشار مختلف مردم عراق است.
* مسئول ترور سران حزب اسلامی عراق کیست
سید حسن نصرالله اظهار داشت: از جماعت اسلامی در لبنان که شاخه اخوان المسلمین در این کشور است درباره برادرانشان در عراق بپرسید؛ حزب اسلامی شاخه اخوان المسلمین در عراق است. من با سران آنها نشستی داشتم. آنها به من گفتند که اکثر سران و اعضای حزب اسلامی در عراق به دست القاعده و سلفی‌ها ترور شده‌اند.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: القاعده تعداد بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت را به قتل رساند، و شاید بیشتر علمای ترور شده از اهل سنت بودند.
* مشکل فعلی عراق و افغانستان
سید حسن نصرالله تأکید کرد: خطر تکفیری‌ها موجب بروز فاجعه در عراق شد. اکنون مشکل عراق انفجارها و عملیات تروریستی است.
دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: مشکل افغانستان چیست؟ چه کسی سران ارشد جهاد در افغانستان را کشت؟ همان جهادی که جنبش‌های اسلامی به دلیل شکست دادن اتحاد جماهیر شوروی به آن افتخار می‌کنند.
سید حسن نصرالله گفت: القاعده، احمد شاه مسعود را که یکی از فرماندهان نظامی بود به قتل رساند؛ ربانی را هم که در حال تلاش برای ایجاد صلح بین طالبان و نظام افغان بود، به قتل رساند.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: آنها (تکفیری‌ها) تهدید واقعی و جدی در پاکستان، سومالی، و هر جایی هستند که حضور دارند؛ ولی آنها در ابتدا در لبنان یک تهدید مستقیم نبودند؛ ولی اکنون اینگونه هستند. منظور من از لبنان، سوریه هم می باشد؛ زیرا پرونده لبنان و سوریه یکی است.
دبیر کل حزب الله لبنان اظهار داشت: به همین دلیل ما امروز این تهدید را یک تهدید واقعی و روزانه می‌دانیم، همانطور که تهدید اسرائیلی هم یک تهدید واقعی و کنونی و روزانه است.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: تهدید اسرائیلی یک تهدید وجودی است. اسرائیل اکنون عقب رانده شد؛ ولی روزگاری به دنبال آن بود که زمین ما را بگیرد و ما را از آن بیرون براند؛ این موضوع هنوز از برنامه‌های آتی این رژیم است. آنها (تکفیری‌ها) هم یک تهدیدی وجودی هستند.
* تفکرات صهیونیستها و تکفیری‌ها یکسان است
سید حسن نصرالله تأکید کرد: در سال 2006 همه نشانه ها حاکی از آن بود که هدف از جنگ به وجود آمدن تغییرات ژئوپولتیکی گسترده در لبنان بود؛ آنها (تکفیری‌ها) هم چنین تفکری دارند. آنها هم به دنبال نابود کردن طرف دیگر هستند.
* تکفیری ها و صهیونیستها کل منطقه را تهدید می کنند
سید حسن نصرالله گفت: به همین دلیل من تهدید تکفیری ها را بر تهدید اسرائیلی ها مقدم نمی دانم؛ ولی اکنون می گویم که این دو تهدیدی جدی و بزرگ هستند و باید از ریشه با آنها برخورد کرد. اسرائیل هم فقط ما را تهدید نمی کند بلکه تهدیدی برای کل منطقه است؛ جریان تکفیری نیز کل منطقه را تهدید می‌کند.

* تکفیری‌ها در لبنان جایگاهی ندارند
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: هیچ‌کس نمی‌داند که تکفیری‌ها در لبنان یا سوریه چه تعدادی هستند؛ در بعضی از کشورها آمارهایی دارند، ولی این آمار کامل نیست. اروپایی‌ها آمار دارند، زیرا هر کشور اروپایی آمار شهروندان خود را دارد. ولی آمار کسانی را که از کشورهای عربی خارج شدند (و به تکفیری‌ها پیوستند) چه کسی دارد؟ در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد، ولی می‌توان تعداد آنها را ده ها هزار خارجی و غیر سوری عنوان کرد.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: در سوریه، زمان نشان می‌دهد که تکفیری‌ها جایگاهی ندارند. حتی در کل کشورهای عربی و اسلامی، و حتی اهل تسنن، مردم تحمل این افراطی‌گری را ندارند. من درباره وجود جایگاهی برای آنان بین مردم تردید دارم. البته هنگامی‌که این گروه‌ها در موقعیت مشخصی به کار گرفته می‌شوند، شرایط فرق می‌کند؛ درست مانند آنچه که در سوریه اتفاق افتاد. 
سید حسن نصرالله ادامه داد: هنگامی که کشورهای مختلف از این گروه‌ها حمایت کردند، تنها توجه آنان این بود که به دنبال کسانی بگردند که علیه نظام سوریه سلاح حمل می‌کنند، و برایشان اهمیتی نداشت که آنها القاعده هستند، یا سلفی، یا اخوانی، یا صوفی، یا ملی گرا یا سکولار. آنان با این مسأله مشکلی نداشتند.
* تکفیری‌ها به سادگی دیگران را کافر می‌دانند
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: برای آنان (تکفیری‌ها) ایجاد توجیه در هر مکانی ساده است، در این تفکر هنگامیکه با تو اختلاف نظر داشته باشند، اگر علوی باشی می گویند که درحال جنگ با نصیری ها هستند، اگر شیعه باشی می گویند که در حال جنگ با رافضی‌ها هستند، و اگر سنی باشی، ( از نظر آنها) طاغوت و کافر هستی.
دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: صدور حکم ارتداد و کفر برای آنها بسیار ساده است. اکنون داعش گروه جبهه النصره را کافر و مرتد اعلام کرده است. جبهه النصره هم گروه داعش را کافر و مرتد دانسته است. این درحالی است که هر دو گروه از یک تفکر و روش پیروی می‌کنند، و هردو از یک سازمان هستند.
* تغییر نگرش درباره تکفیری‌ها در عربستان
سید حسن نصرالله با اشاره به نقش کشورهای عربی در این زمینه اظهار داشت: موضع اخیر عربستان سعودی بسیار کمک می کند. زیرا این تفکر (تکفیریها) و حمایتهای مالی از آن، از عربستان ریشه می‌گیرد. بنابراین کشوری که – به دلایل بسیار زیاد - ریشه این تفکر است، اخیرا موضع گیری کرد، و منبع حمایت مالی را بست. فتواها تغییر کرد و روش رسانه‌ها و مبلغان دینی عوض شد. این امر تحول بزرگی به شمار می‌آید.
* تکفیری‌ها بین اهل تسنن جایگاهی ندارند
سید حسن نصرالله ادامه داد: به نظر من، تکفیری‌ها بین اهل تسنن جایگاهی ندارند. ولی برای اهداف سیاسی از تکفیری‌ها بین اهل تسنن استفاده شد.
وی افزود: این گروه‌های کوچک، حتی در لبنان حامیان بسیار بسیار کمی دارند و اگر انتخاباتی صورت بگیرد، حجم آنها مشخص می شود. ولی می‌توان گفت که از این گروه‌ها در لبنان استفاده شد. برخی افراد از این گروه‌ها حمایت مالی کرده و پشتیبانی کردند و برای اهداف مشخصی، رسانه در اختیار آنها قرار دادند.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: به همین دلیل اکنون این گروه‌ها از موضع اخیر عربستان بسیار نگران هستند. مسأله‌ای که بر موضع لبنان نیز تأثیر گذاشت. اگر این گروه‌ها جایگاهی واقعی بین مردم داشتند، نباید می‌ترسیدند.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: جریان تکفیری در کشورهای عربی آینده‌ای ندارد؛ به همین دلیل این جریان دارای هیچ برنامه‌ای نیست.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: هنگامی که در کشوری نظام تغییر می‌کند، مردم آن کشور به دنبال عدالت، از بین رفتن بی‌سوادی، تأمین خوراک، حل مشکل بیکاری، ایجاد امنیت، و اتخاذ مواضع عاقلانه و ملی گرایانه هستند.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: این جریان هیچ برنامه‌ای ندارد.

* مسأله حمایت از فلسطین طایفه‌ای نیست
سید حسن نصرالله در توضیح این جمله "شیعیان امامی از فلسطین دست نمی‌کشند" گفت: این جمله دو پیام دارد؛ پیام نخست در مورد خود شیعیان است که برخی به دنبال آن هستند که آنان را دچار فرسایش کنند و در کشورهای عربی و اسلامی آنان را مشغول کنند، و در عملیات تروریستی آنان را هدف قرار دهند، و با تغییر مفاهیم آنان را دشمن جلوه دهند، و درنتیجه از موضوع فلسطین دور کنند، و بدتر از همه در قبال مسأله فلسطین و مردم این سرزمین موانع روانی ایجاد کنند. پیام دوم هم خطاب به همه کسانی است که می‌خواهند این بخش از امت عربی و اسلامی را از مسأله فلسطین دور کنند. کسانی که می خواهند به ما بگویند که مسأله فلسطین ارتباطی به ما ندارد.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: مسأله فلسطین مربوط به یک گروه یا طایفه مشخص از امت اسلامی نیست.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: ما از طریق این پیام می‌خواهیم به آنها بگوییم که؛ به هرچه می‌خواهید ما را متهم کنید. اتهامات و ظلم شما علیه ما، خودروهای بمبگذاری شده و عملیات تروریستی و نسل کشی‌ها در برخی مناطق دنیای اسلام، به هیچ وجه ما را از مسأله فلسطین باز نمی‌دارد و ما همچنان به آن پایبندیم.
وی ادامه داد: این پیام شامل دو جهت می شود؛ یک جهت برای شیعیان است و جهت دیگر مربوط به دنیا. من فکر می کنم که تأکید بر این مسأله بسیار ضروری است.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: سخنان من طایفه‌ای و یا مذهبی نیست. مقاومت لبنان هیچ‌گاه مواضع طایفه ای نداشته است.

* طرح امنیتی دولت لبنان
سید حسن نصرالله درباره طرح امنیتی دولت لبنان و آغاز اجرای آن در طرابلس و پس از آن در بقاع گفت: فکر می کنم که اینبار این طرح متفاوت باشد. دفعات قبل مشکل در تصمیم گیری در سطوح سیاسی بود. امروز بیشتر گروه‌های سیاسی در دولت حضور دارند و بدون شک (این دولت) می‌تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد. حرکت آهسته است ولی می‌تواند که دستاوردهای بزرگتری را محقق کند.
* تأثیر فرمان پادشاه عربستان بر لبنان
سید حسن نصرالله در پاسخ به این سئوال که آیا فرمان پادشاه عربستان برای منع فعالیت یکی از گروه‌های تروریستی در این کشور، بر لبنان نیز تأثیر گذار بوده، اظهار داشت: بدون شک این امر کمک بسیاری می‌کند. این مسأله گروه سیاسی مقابل را تشویق کرد که در مقابله با این امر به صورت جدی مشارکت کند و برخی از نهادهای امنیتی رسمی را در این زمینه فعال کند؛ یا با برخی طرح‌های امنیتی موافقت کند و یا به صورت مناسب از ارتش لبنان پشتیبانی کند. فکر می کنم که این اقدامات به صورتی تحت تأثیر تصمیم عربستان بود.
* راه حل بحران طرابلس
سید حسن نصرالله همچنین برای حل موضوع درگیریها در طرابلس تأکید کرد: نباید فقط به اقدامات امنیتی و قضایی اکتفا کرد؛ باید تلاشهایی در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه اتخاذ کرد؛ ما همه جریانها و تفکرات مختلف را به آشتی واقعی و همکاری گسترده دعوت می‌کنیم.
* دلیل حضور نیافتن در گفتگوی ملی
سید حسن نصرالله در خصوص تحریم گفتگوی ملی گفت: این مسأله دلایل مختلفی داشت. ما اکنون به صورت طبیعی در جلسات دولت حاضر می شویم و تفاوتی ندارد که ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده داشته باشد یا نخست وزیر.
وی ادامه داد: در گفتگوی ملی مسأله دفاعی مطرح می شود، و مواضع رئیس جمهور طی ماه‌ها و به ویژه هفته‌های اخیر، صلاحیت او را برای اداره گفتگوی ملی و مسأله ای با این اهمیت و حساسیت نقض کرد.

پربیننده ترین خبرها