شکایت مادران شهدای بوسنی از دولت هلند

شکایت مادران شهدای بوسنی از دولت هلند
سه شنبه 19 فروردين 1393 - 17:23

خویشاوندان قربانیان نسل کشی سال 1995 میلادی در سربرنیتسا، پس از سال‌ها موفق شدند در دادگاه کیفری بین المللی لاهه علیه دولت هلند اقامه دعوی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، این شکایت از سوی شش هزار تن از جان به دربردگان این کشتار و سازمان مادران سربرنیتسا تهیه شده است. آنان ضمن متهم کردن سربازان هلندی به جلوگیری نکردن از جنایات صورت گرفته، خواستار پرداخت غرامت از سوی دولت هلند هستند.

یکی از اعضای "سازمان مادران سربرنیتسا" می گوید: «به نظر ما آنان باید صندوقی ایجاد کنند و مثل کاری که برای یهودیان در جنگ جهانی دوم شد که تا کنون هم برای آن کشتار خسارت دریافت می کنند اقدام شود. هیچ کس نمی تواند بهای واقعی خون فرزندانمان بپردازد، ولی برای رنج و دردمان و برای صبر نوزده ساله در برابر هلند و گفتن حقایق مربوط به کوتاهی آنان در حراست از اردوگاه تحت حفاظت آنان و جنایتی که زیر پرچم هلند و در برابر چشمانشان روی داده، باید غرامت پرداخت شود. آنان همچنان سکوت کرده اند».

این در حالی است که سال گذشته، دیوان اروپایی حقوق بشر دادخواست انجمن مادران سربرنیتسا علیه دولت هلند را غیرقابل پذیرش خوانده بود. دیوان عالی هلند نیز پیشتر همین درخواست را رد کرده بود.

یازدهم جولای 1995 (21 تیر 74) حدود 10 هزار غیرنظامی از هراس ارتش صرب به اردوگاه سازمان ملل متحد در سربرنیتسا پناه بردند. این محل از سوی سربازان هلندی برپا شده بود. سربازان هلندی که تنها به سلاح سبک مجهز بودند، همان روز تسلیم صرب ها شدند. روز بعد هزاران مسلمان قتل عام شدند و اجسادشان در گورهای دسته جمعی دفن شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها