اختلافاتی که القاعده را در سوریه گرفتار کرد

اختلافاتی که القاعده را در سوریه گرفتار کرد
چهارشنبه 20 فروردين 1393 - 11:13

با گذشت حدود یک سال از علنی شدن اختلافات شاخه‌ها و سران القاعده، به نظر نمی‌آید که پایانی برای درگیری‌ها بین تشکیلات بین‌المللی القاعده و شاخه آن در سوریه "جبهه النصره" از یک سو و گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) از سوی دیگر، وجود داشته باشد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این اختلافات که از سال گذشته در حد اختلاف نظر بود، طی سه ماه گذشته به درگیری مسلحانه تبدیل شد؛ به صورتیکه تا کنون حدود دو هزار تن از عناصر این گروه های تروریستی در سوریه در این درگیری‌های داخلی از پای در آمده‌اند.
یک سال قبل در چنین روزهایی، "ابوبکر بغدادی" از تأسیس "دولت اسلامی در عراق و شام" خبر داد. این اتفاق پس از آن صورت گرفت که مشخص شد "ابو محمد جولانی" سرکرده "جبهه النصره" یکی از نیروهای زیر دست ابوبکر بغدادی است.
بغدادی با اعلام تأسیس گروه داعش، تأکید کرد که این گروه تروریستی از ادغام گروه های "جبهه النصره" و "دولت اسلامی عراق" تشکیل شده است.
اما چند ساعت پس از این ماجرا، ابومحمد جولانی سرکرده جبهه النصره با اعلام مخالفت با تصمیم بغدادی و خروج از داعش، همه را غافلگیر کرد.
با گذشت روزها مشخص شد که این اختلافات ریشه دار بوده و به رقابتهای گذشته مربوط است. به عنوان مثال جولانی به شدت به "ابو محمد عدنانی" سخنگوی گروه "دولت اسلامی عراق" حسادت می ورزید؛ زیرا این سمت را مال خودش می دانست.
البته ایمن ظواهری هم اختلاف جولانی با بغدادی و شکستن "بیعت" با او را فرصتی مناسب برای تکمیل کودتا ضد سرکرده سابق القاعده یعنی اسامه بن لادن دانست. یاد آور می‌شود که زمان اعلام خبر کشته شدن بن لادن و تحولات منطقه سئوالات بسیاری را در همین زمینه به خصوص "کودتای" ظواهری در القاعده، به وجود می آورد.
البته باید توجه داشت اقدامات ظواهری همزمان با انقلابها درکشورهای عربی آغاز شد و او توانست از تحولات این برهه زمانی سوء استفاده کند.
ایمن ظواهری در آغاز از حامیان تشکیل گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق" بود و آن را تمجید می کرد؛ ولی ناگهان با آغاز تحولات سوریه این گروه به یکی از رقبای وی تبدیل شد به صورتیکه اکنون آنها را به قتل دوستش "ابو خالد السوری" متهم می‌کند. ظواهری همچنین اکنون درحال افزایش روابط خود با بعضی عناصر و سران "القاعده" است که همواره از مخالفان سیاستهای بن لادن بودند. از شناخته شده ترین این افراد می‌توان به "ابو مصعب السوری" و "ابو خالد السوری" اشاره کرد. ظواهری ابو خالد را به عنوان نماینده خودش در شام اعلام کرد. ولی مدتی بعد در یک انفجار از پای در آمد؛ انفجاری که عناصر جبهه النصره، داعش را مسئول آن دانسته‌اند.
تغییرات و تحولات اخیر در تشکیلات القاعده، در واقع رقابت برای توازن قدرت بین دو نسل از سران این گروه است؛ "القاعده ظواهری" و "القاعده بغدادی".
البته به نظر می‌آید که این اختلافات فقط به صحنه درگیری‌ها در سوریه محدود نخواهد بود، و اکنون به مناطق دیگر مانند یمن نیز کشیده شده است.

پربیننده ترین خبرها