كنترل ارتش سوريه بر 90 درصد گذرگاههاي مرزي با لبنان

كنترل ارتش سوريه بر 90 درصد گذرگاههاي مرزي با لبنان
جمعه 22 فروردين 1393 - 18:57

العالم - ارتش سوریه پس از بازپس گیری شهر مرزی رنکوس در شُرُف کنترل کامل بر مرزهای سوریه با لبنان است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، ناظران پیش بینی می کنند که این امر فعالیت گروه های مسلح را محدود خواهد کرد گروه هایی که پایگاه هایی در چند شهر مرزی لبنان دارند و کمک های پزشکی و تجهیزات جنگی از این پایگاه ها برای آنها فرستاده می شود .

یک کارشناس امور نظامی و راهبردی با اشاره به اینکه مرزهای سوریه و لبنان 467 کیلومتر است ، اعلام کرد که ارتش سوریه 90 درصد این مرزها را تحت کنترل خود دارد.

" امین حطیط " در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت : ارتباط گروه های مسلح با لبنان پس از پاکسازی مناطق القلمون ، القصیر ، حمص ، الزاره و قلعه الحصن سوریه عملاً قطع شده است و ارتش سوریه با پاکسازی این مناطق محدوده ای حائل بین خود و لبنان ایجاد کرده است .

حطیط در ادامه مصاحبه خود افزود : پیش بینی می شود که حملات انتحاری و انفجار خودروهای بمب گذاری شده در لبنان پس از بسته شدن همه مرزهای لبنان و سوریه و عدم امکان انتقال خودروهای بمب گذاری شده از سوریه به لبنان 80 تا 90 درصد کاهش یابد و این در حالی است که ارتش لبنان نیز درپی تسلط ارتش سوریه بر مناطق مرزی خود تدابیر امنیتی را در مناطق مختلف تشدید کرده است که این امر نیز به بهبود وضعیت امنیتی لبنان بیش از پیش کمک می کند.

" رامی عبدالرحمن " رئیس مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت : نیروهای سوریه با چند کیلومتر پیشروی بیشتر کنترل همه مرزهای این کشور با لبنان را به دست خواهند گرفت که بدین ترتیب گروه های مسلح تحت فشار قرار خواهند گرفت.

وی افزود: وضعیت کنونی میادین درگیری سوریه به نحوی است که گروه های مسلحی که اسلحه و دیگر کمک های لازم را از چند شهر مرزی لبنان دریافت می کردند ، در دست یابی به این کمک ها و تجهیزات دچار مشکل خواهند شد و دیگر نخواهند توانست که زخمیان خود را برای درمان به شهرهای مرزی لبنان منتقل کنند .

عبدالرحمن گفت: حزب الله شروع به ایجاد مواضع دائمی در مرزهای سوریه برای تأمین امنیت گذرگاه ها کرده است.

پنج (5) گذرگاه مرزی قانونی و33 گذرگاه غیرقانونی بین سوریه و لبنان وجود دارد  که ارتش سوریه اکثر این 38 گذرگاه ها را به کنترل خود درآورده است و اعضای گروه های مسلح فقط از 3 گذرگاه تردد می کنند زیرا این گذرگاه ها به علت تنگ بودن ماشین رو نیست و خودروها نمی توانند از آن عبور کنند.

لبنان از تابستان گذشته بارها شاهد انفجار خودروهای بمب گذاری شده و حملات انتحاری در ضاحیه جنوبی (حومه جنوبی) بیروت و منطقه البقاع در شرق این کشور بود که این انفجارها و حملات تروریستی در نزدیکی ایست های بازرسی ارتش نیز اجراء می شد و گروه های افراطی از جمله جبهه النصره لبنان و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) اکثر این حملات را به عهده گرفتند.

ریاض قهوجی مسئول اجرایی مؤسسه تحقیقات نظامی خاورنزدیک و خلیج (اینِگما) گفت : تا زمانی که درگیری و بحران سوریه ادامه دارد ، لبنان نیز تا حد زیادی متأثر از این درگیری و بحران خواهد بود حتی اگر حزب الله و نظام دمشق کاملاً بر مناطق مرزی مسلط شوند .

الشرق الاوسط به نقل از قهوجی نوشت : القلمون منطقه ای کوهستانی است لذا نفوذ به این منطقه و متعاقباً به دیگر مناطق سوریه ادامه خواهد داشت .

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اوایل این هفته اعلام کرد : انفجارهای تروریستی در لبنان بسیار کاهش یافته است و تدابیر امنیتی ارتش های لبنان و سوریه برای حفاظت از مرزهای مشترک قابل تقدیراست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها