نگرانی انگلیسی‌ها از بازگشت جنگجویان از سوریه

نگرانی انگلیسی‌ها از بازگشت جنگجویان از سوریه
شنبه 23 فروردين 1393 - 15:05

لندن (العالم)- شرکت‌کنندگان در همایشی امنیتی در انگلیس، درباره خطر بازگشت تروریست‌های شرکت کننده درجنگ سوریه به این کشور و انجام حملات تروریستی هشدار دادند.

خبرنگار شبکه العالم روز شنبه از انگلیس گزارش داد، مرکز پادشاهی مطالعات بین المللی در لندن همایشی درباره امور امنیتی و تروریسم در شهر لندن پایتخت انگلیس برگزار کرد. شرکت کنندگان دراین همایش با هشدار درباره خطر هزارن جنگجوی خارجی و از جمله آنها صدها انگلیسی که در سوریه در حال جنگ هستند، تأکید کردند که این تروریستها در صورت بازگشت به کشورشان خطر امنیتی بزرگی به شمار می‌آیند.
"ریچارد بارت" رئیس سابق یگان مبارزه با تروریسم در سازمان اطلاعات انگلیس گفت: شبکه‌های فعال در زمینه جذب جوانان از کشورهای مختلف برای اعزام آنها به سوریه، در حال گسترش هستند؛ به این معنا که احتمال دارد جوانان حتی قبل از سفر (اعزام به سوریه) تفکرات افراطی پیدا کنند.
شرکت کنندگان دراین همایش اعلام کردند که افزایش تعداد تروریست‌ها موجب سخت شدن نظارت برای مسئولان می‌شود، و مشکل زمانی است که این تروریست‌ها با افکار افراطی خطرناک به کشورهایشان باز می‌گردند و تهدیدی برای جوامع خود به حساب می‌آیند؛ و احتمال دارد که حملاتی را ضد غرب اجرا کنند.
آنان همچنین بر لزوم مبارزه با سوء استفاده‌ها از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با هدف جذب جوانان و القای افکار افراطی به آنان تاکید کردند.
" رافائلو بانوچی " از پژوهشگران مرکز پادشاهی مطالعات دفاعی انگلیس خاطرنشان کرد: به نظر من هنوز کاملا مشخص نیست که این افراد تهدیدی برای انگلیس هستند؛ ولی ما به دنبال آن هستیم که هنگام بازگشت آنها، از دلایلشان برای مشارکت در فعالیت های تروریستی آگاه شویم؛ ما در گذشته موارد مشابهی را در کوزوو ، فرانسه ، هلند و انگلیس شاهد بوده ایم.
" شیراز ماهر" رئیس مرکز جهانی مطالعات افراط گرایی در دانشگاه لندن نیز اظهار داشت: من معتقدم که دولت انگلیس در مراحل اولیه چشم خود را بست و اجازه داد که افراد به سوریه بروند؛ من فکر می کنم که دولت انگلیس از تعداد جنجگویان خبر نداشت؛ ولی اکنون اگر بخواهد مانع رفتن آنها به سوریه شود، نباید آنها را مجرم بداند و یا دستگیر کند، بلکه باید آنان را با واقعیت آشنا کند.
شرکت کنندگان در این همایش تأکید کردند که دولت انگلیس به شهروندانش توصیه می‌کند که حتی برای کارهای بشر دوستانه به سوریه نروند، زیرا ممکن است برای جنگ در این کشور به کار گرفته شوند؛ آنان خاطرنشان کردند که دستگیری افراد پس از بازگشت از سوریه و بدرفتاری با آنان از سوی نهادهای امنیتی با واکنش غیر منتظره آنان همراه خواهد شد و بر افراط گرایی آنان می افزاید.

12-07:35

پربیننده ترین خبرها