سرگردانی تروریست‌های مغربی بین مرگ و زندان !

سرگردانی تروریست‌های مغربی بین مرگ و زندان !
يکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:11

در حالی که وزارت کشور مغرب اخیرا از انهدام باند جذب نیرو و اعزام عناصر مسلح به سوریه خبر داده است، دولت این کشور همچنان در حال دستگیری و محاکمه تروریست‌هایی است که از جنگ در سوریه بازگشته‌اند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دادگاه ویژه مبارزه با تروریسم شهر "سلا" در مغرب در حال رسیدگی به پرونده های عناصر مغربی بازگشته از جنگ در سوریه است که آخرین نمونه آن پنج شنبه هفته جاری بود.

این دادگاه "یاسین امغان" هماهنگ کننده محلی کمیته مشترک دفاع از زندانیان اسلامگرا در دارالبیضا را به همراه یکی از همقطارانش به نام "صفوان شیکو" به پنج سال زندان قطعی متهم کرد.
در حالی که شمار تروریست های مغربی بازگشته از سوریه به کشورشان به بیش از 50 نفر رسیده است، هنوز چندین برابر این تعداد، در کشور ترکیه حضور دارند، و شرایط بسیار سختی را سپری می کنند.
"خلیل الادریسی" فعال حقوقی و وکیل دادگاههای رباط در این باره به خبرگزاری :هسپرس" مغرب گفت: زندانیان مغربی در صورت بازگشت از سوریه یا تصمیم به رفتن به این کشور، با اتهام " تشکیل گروهک برای زمینه سازی و ارتکاب اقدامات تروریستی مورد اشاره در بند نهم فصل 218-1 از قانون اساسی مواجه خواهند بود. این در حالی است که اتهام مذکور با اقدامات نسبت داده شده به این افراد کاملا متفاوت است.
وی افزود: وزارت دادگستری و آزادی های مغرب اخیرا تلاش کرده است تا قانونی را تصویب نماید که براساس آن سفر به کشورهایی که در آنها درگیری های مسلحانه وجود داشته باشد، ممنوع شود. این در حالی است که اگر خلأ قانونی مذکور وجود نداشت، بحث و تبادل نظر درباره چنین قانونی مطرح نمی شد.
ناظران و کارشناسان مطلع از پرونده شهروندان مغربی بازگشته از جنگ سوریه، بر این باورند که دست برداشتن این افراد از جنگ در چارچوب گردان های مسلح وابسته به القاعده پس از آن اتفاق افتاده است که آرزوهایشان در زمینه "جهاد" کاملا بر باد رفته است؛ آنان متوجه شدند که در یک جنگ اشتباهی گرفتار شده اند که ویژگی اصلی آن، "کشتار مسلمانان" است.
به گفته این منابع، مغربی هایی که توبه کرده و از جنگ سوریه باز گشته اند، با دیدن "فتنه" میان جریان های اسلامگرای متخاصم دچار صدمه شدیدی شده اند؛ به طوری که خودشان را مجبور به برداشتن سلاح در مقابل افرادی می دانند که برای هدفی مشترک یعنی سرنگونی نظام سوریه به این کشور رفته اند. از سوی دیگر شماری از آنها از بیم دستگیری و محکوم شدن به زندان براساس قوانین مبارزه با تروریسم مغرب، نگران بازگشت به کشورشان هستند. 

پربیننده ترین خبرها