حمله به رسانه‌های مقاومت و سکوت معنادار غرب

حمله به رسانه‌های مقاومت و سکوت معنادار غرب
سه شنبه 26 فروردين 1393 - 11:03

با پیشرفت خارق العاده تکنولوژی‌های ارتباطی، اینک جهان به تعبیری به دهکده جهانی تبدیل شده و این ویژگی انحصار انتشار اخبار را درهم شکسته است و دیگر غول های خبری در این زمینه نمی توانند یکه تازی کنند.

در شرایط کنونی خبر هر واقعه ای هر چند کوچک به سرعت در جهان منتشر می شود و رسانه ها جهان را به اندازه دهکده ای کوچک در آورده اند که در آن رفتار هیچ گروهی از بقیه پنهان نیست.
طبق اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگاران باید کوشش کنند تا اخباری که در اختیار عموم می گذارند صحیح، دقیق و معتبر باشد و در صحت اخباری که به دست می آورند، تحقیق و تعمق کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را به عمد تحریف یا مخدوش کنند ونیز هیچ نوع مطلبی را نباید از نظر مردم مکتوم نگهدارند.
اما با این وجود رسانه های انحصار طلب و غول های رسانه ای جهان، همواره در انتشار اخبار با استفاده از ظرایف تنظیم خبر، آن را به گونه در بسته های شیک بسته بندی و به افکار عمومی ارایه می دهند که دریافت کنندگان این اخبار نتایجی را که دلخواه این غول های رسانه ای است، دریافت کنند.
نمونه بارز این رویکرد را می توان در انتشار اخبار و رویدادهای کشورهای منطقه از جمله رویداد های انقلابها در کشورهای عربی، حملات خونین گروه های مسلح و تروریستی در سوریه، جنگ های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حزب الله و ... به وضوح مشاهده کرد.
رسانه های انحصار طلب غربی همواره اخبار کشورهایی را که حکومت آنها هم راستا با سیاست های آنهاست، طوری پوشش می دهند که منافع آن حکومت ها را درپی دارد و در عوض اخبار کشورهایی را که با آنها رابطه خوبی ندارند، به گونه ای دیگر منتشر می کنند.
در این بین رسانه های محور مقاومت در دهه اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته و سعی کرده اند این خلا را با استفاده از توان حرفه ای و تلاش های طاقت فرسا پر کنند.
اما این رسانه ها معمولا با خشم و غضب غرب و کشورهای حامی آنها در منطقه مواجه هستند که نمونه های بارز آن حمله به خبرنگاران شبکه های خبری العالم، المنار، پرس تی وی و دیگر رسانه های خبری مستقل و سکوت رسانه ای آنهاست.
یکی از فعالیت های پرخطر خبرنگاران و تیم های خبری رسانه ها، پوشش وقایع جنگ هاست و خبرنگاران معمولان با پوشیدن لباس های مشخص به گونه ای در این میدان ها حاضر  می شوند که قابل شناسایی هستند از این رو هدف قرار دادن آنها بیشتر اوقات از روی عمد صورت می گیرد.
تا کنون خبرنگاران زیادی در گوشه وکنار جهان در راه پوشش اخبار و رویدادها و ارایه آنها به افکار عمومی، جان خود را از دست داده اند که همواره با اعتراض و محکومیت های شدید جهانی نیز مواجه شده است. اما هدف قرار گرفتن خبرنگاران و تیم های خبری رسانه های مقاومت و مستقل بعضا با سکوت معنادار سازمان های بین المللی و کشورهای داعیه دار گردش آزاد اطلاعات وآزادی بیان مواجه می شود.
نمونه تازه اینگونه رفتار دوگانه غرب در حمله روز دوشنبه (25 فروردین ماه 1393) به تیم خبری المنار قابل مشاهده است در جریان این حمله، خبرنگار و دو نفر از تیم خبری آن در  منطقه معلولا در سوریه هنگام پوشش خبری هدف گروه های مسلح قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.
به دنبال این وقایع المنار اعلام کرد که حمله گروه های مسلح به خودروی حامل تیم خبری این شبکه در شرایطی بوده که علایم و نشانه های خبرنگاری و رسانه ای بر روی آن کاملا مشهود بود و افراد مسلح از مناطق کوهستانی قلمون به تیم خبری المنار تیراندازی کردند.
با این وجود برخی شبکه ها اینگونه اعلام کردند که در حادثه تیراندازی به گروه خبری المنار که در اثر آن سه عضو این گروه کشته شدند، این شبکه یا گروه خبری آن مورد هدف نبوده است.
شبکه المنار همانند سایر شبکه های مقاومت و مستقل با بالاگرفتن آتش جنگ نظامی و رسانه ای علیه سوریه وارد، معرکه شد و در صدد بر آمد تا حقایق این جنگ را افشا کند و نگذارد اخبار یکسویه و جهت دار از سوی رسانه های غربی افکار عمومی را به گمراهی بکشاند.
حمله به خبرنگاران و تیم خبری رسانه های مقاومت در منطقه همواره از سوی رژیم صهیونیستی درجنگ 33 روزه علیه لبنان، 22 روزه علیه غزه و حکومت ها و گروه های مسلحی صورت می گیرد که حامیان منطقه ای و بین المللی آنان کاملا مشخص و واضح است و آنها از حمایت های رسانه ای، تسلیحاتی، لجستیکی و مالی این کشورها برخوردار هستند و به همین دلیل همواره به جای محکومیت اینگونه رفتارهای ضد بشری سکوت همراه با رضایت اختیار می کنند.
رفتار های متضاد و دوگانه غرب در شرایطی ادامه دارد که سازمان ملل متحد سال 2012 میلادی پس از افزایش حمله به خبرنگاران با محکوم کردن ادامه اینگونه خشونت ها که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از آنان شده است، روزی را به عنوان روز بین المللی حمایت از خبرنگاران اعلام کرده است.
در سال 2012 میلادی بیش از 89 خبرنگار در سراسر جهان هنگام انجام وظیفه کشته شده اند که این بالاترین رقم تلفات خبرنگاران در دو دهه اخیر به شمار می رود.
کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2012 به اتفاق آرا تصمیم گرفت تا هر سال روز دوم نوامبر را که خبرنگاران رادیو فرانسه این روز در مالی کشته شدند، روز حمایت از خبرنگاران و پایان دادن به جنایت ضد خبرنگاران اعلام کند.
اگر چه تعیین روزی برای حمایت از خبرنگاران امری مورد پسند است اما این اقدام نتوانسته است حمایت جامع و به دور از تبعیض را از خبرنگاران سراسر جهان به عمل آورد به صورتی که جهان همواره شاهد تداوم حمله به خبرنگاران و دردناک تر از آن سکوت معنادار غرب و سازمان های بین المللی در برابر کشته شدن خبرنگاران رسانه های مستقل است.
نویسنده: احمد نیکنام

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها