سرنخ‌های ارتش لبنان در جستجوی خودروهای بمبگذاری شده

سرنخ‌های ارتش لبنان در جستجوی خودروهای بمبگذاری شده
چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 13:46

خطرناک ترین و مهم ترین بمب گذار خودروها در لبنان سرانجام به جنایت های خود اعتراف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از المنار "محمد عبدالحمید قاسم" که به اتهام بمب گذاری خودروها دستگیر شده بود، از اعتراف به جنایت هایش خودداری می کرد، اما سرانجام پس از آن که بازجویان لبنانی، اطلاعات مستندی درباره دست داشتن او در بمب گذاریها ارائه کردند، ناچار لب به اعتراف گشود.
این جنایت کار سوری الاصل که معروف به "ابوعبده" و ملقب به "مراد علمدار" است، در نهم ماجاری میلادی به دست نیروهای اطلاعات ارتش لبنان در منطقه القسطل در قلمون دستگیر شد.
اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که وی، یکی از حلقه‌های اصلی گروهک "لواء الحق" وابسته به "جنبش احرار الشام" در قلمون است، که جنبش احرار الشام نیز به نوبه خود، یکی از شاخه های گروه موسوم به "جبهه اسلامی" است که از شاخه‌های القاعده در سوریه است.
پسر "ابوعبده" در درگیری های اخیر یبرود به هلاکت رسیده بود و او به همراه یکی از گروهک‌های تحت امرش، به عرسال گریخت و مدت سه هفته در آن جا به سر برد، بدون آن که هویت خود را برای کسی فاش کند.
وی مخفیانه در این شهر لبنانی به سر می برد تا جایی که برخی شب ها ناچار می شد در خودرو بخوابد، تا این که منزل محل اقامت او تحت نظر قرار گرفت و سرانجام به همراه دو تن از همراهانش دستگیر شد. گفته می شود که برادرش نیز به همراه او دستگیر شده است.
منابع امنیتی، نقش ابوعبده را با نقش نعیم عباس "مسئول خودروهای بمب گذاری" قابل مقایسه می دانند.
نعیم عباس در 12 فوریه گذشته در منطقه کورنیش المزرعه به دست نیروهای امنیتی لبنانی دستگیر شد. وی برای جبهه النصره و داعش کار می کرد و در منطقه ضاحیه واقع در جنوب لبنان، خودرو، بمب گذاری می کرد.
ابوعبده، این کاررا در منطقه قلمون انجام می داد و خودروهای بمب گذاری شده را برای عناصر القاعده می فرستاد تا آن ها را در لبنان منفجر کنند.
برخلاف نعیم عباس، ابوعبده، در بازجویی به شدت مقاومت کرد، تا این که بازجویان لبنانی اطلاعات و مدارکی دال بر دست داشتن او در عملیات بمب گذاری به او اعلام کردند و وی ناچار به اعتراف شد.
ابوعبده در جریان بازجویی اعتراف کرد که مسئول امور اداری و لجستیک گروهک تروریستی "لواء الحق" است و ماموریت او دریافت اموال از عربستان برای پشتیبانی لجستیکی از لواء الحق بود.
وی همچنین اعتراف کرد که با شخصی سوری به نام ابوعیسی که در عربستان اقامت دارد و همچنین با شخص دیگری به نام ابوایمن مرتبط است و این افراد برای او کمک های مالی جمع آوری می کنند و آن ها را به او می رسانند. ابوعیسی به همراه هر مبلغی که برای ابوعبده می فرستاد، نامه ای ضمیمه می کرد که در آن مشخص می کرد اموال فرستاده شده در چه زمینه ای هزینه شود. به عنوان مثال برای خرید سلاح، برای خرید خودرو، برای بمب گذاری خودرو و ..
در این میان، فراس قاسم، عموزادۀ ابوعبده، عهده دار خرید خودرو و بمب گذاری آن ها برای ابوعبده پیش از ارسال به لبنان بود.
ابوعبده همچنین اعتراف کرد که خودروهایی را در یبرود رنکوس بمب گذاری کرده است اما پس از ورود آن ها به لبنان دیگر هیچ اطلاعاتی درباره آن ها ندارد. پلیس لبنان، به همین سبب، جستجوی گسترده امنیتی به منظور شناسایی خودروهایی که ابوعبده مشخصات آن ها را داده است را در دستور کار خود قرار دادند.
وی همچنین از ارتباط خود با برخی افراد در لبنان و خارج از آن خبر داد که این افراد تحت پیگرد قرار گرفتند.
ارتش لبنان، ابوعبده را با همکاری برخی طرف ها و یاری برخی نیروهای بومی، شناسایی و دستگیر کرد.
در همین راستا، برخی از دستگیر شدگان در درگیری های القلمون، گفتند که برخی از فرماندهانشان به آن ها خیانت کردند و همین خیانت سبب شد مخفی گاه های بمب گذاری خودروها و سکوهای شلیک موشک به لبنان شناسایی و فاش شود.
26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها