دلیل بازگشت رد صلاحیت شده‌ها به رقابتهای انتخاباتی عراق

دلیل بازگشت رد صلاحیت شده‌ها به رقابتهای انتخاباتی عراق
جمعه 29 فروردين 1393 - 19:38

یکی از مسئولان مجلس اعلای اسلامی عراق، برخی طرف‌های سیاسی را بدون اشاره به نام آنان به بازگرداندن رد صلاحیت شده‌ها برای شرکت در انتخابات پارلمانی متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "صدر الدین قبانچی" امروز در خطبه‌های نماز جمعه در حسینیه فاطیمه، با انتقاد از این سیاست، این سوال را مطرح کرد که چگونه ممکن است فردی باسابقه بدی که دارد به بالاترین مراتب و مناصب دولتی برسد؟
قبانچی از رسیدن این افراد به موقعیت‌ها و پست‌های بالا در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت که این مساله باعث می شود مردم این کشور اعتماد خود را به نهادهای دولتی از دست بدهند.
وی با ابراز ناخرسندی از اتخاذ چنین موضعی، خواهان بازنگری در مشارکت این افراد در انتخابات پارلمانی شد.
قبانچی همچنین درباره کشمکش های سیاسی در عراق و متشنج شدن اوضاع امنیتی و نظامی در برخی از استان های این کشور هشدار داد و گفت، مشکل فقط در زمینه امنیتی و نظامی نیست زیرا ریشه این مشکلات در سیاست است.
قبانچی با درخواست از سیاستمداران عراقی برای ریشه کن کردن منابع تروریسم در عراق و هشدار درباره وخیم شدن اختلافات و جبهه گیری‌های طایفه‌ای خاطرنشان کرد که با این فتنه انگیزی‌های طایفه ای باید مقابله کرد، و این همان مساله ای است که مرجعیت درباره آن هشدار داده بود.
کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق 15 آوریل 2014 از لغو تصمیم خود برای رد صلاحیت " مشعان الجبوری " نماینده سابق و نامزد انتخابات آتی و دادن اجازه به او برای شرکت کردن در انتخابات پارلمانی خبر داد.
قبانچی درباره مشکل تاخیر در تصویب بودجه کل کشور گفت بودجه هنوز تصویب نشده و ما درآستانه انتخابات قرار داریم ، مسئولان سیاسی باید با هم بنشینند و این مشکل را حل کنند.
وی به مشکل دیگری در عراق به نام " سد فلوجه " اشاره کرد و گفت مشکل سیاسی دیگری وجود دارد که مسئولان سیاسی و نمایندگان عراقی همه باید برای حل آن تلاش کنند.
قبانچی این سوال را مطرح کرد که آیا عاقلانه است ارتشی با بیش از یک میلیون نیروی امنیتی نتواند این مشکل را حل کند، این مشکل چگونه به وجود آمده و راه حل آن چیست؟
قبانچی با بیان اینکه سیاست در این مسائل  نقش دارد، انتخابات را راه حل همه این مشکلات دانست.
شورای استان الانبار 14 آوریل اعلام کرد، عناصر مسلح وابسته به گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) بخش هایی از سد فلوجه را دوباره بستند.
این شورا با بیان اینکه داعش با نهادهای اطلاعاتی منطقه ای در ارتباط است، و ارتباطی با خواسته های تحصن کنندگان ندارد، اعلام کرد که این اقدام باعث شد که سه منطقه دراین شهر به طور کامل در آب غرق شود.

پربیننده ترین خبرها