نماینده سوریه در سازمان ملل متحد:

بیشتر تروریستهای باقیمانده در حمص خارجی هستند

بیشتر تروریستهای باقیمانده در حمص خارجی هستند
جمعه 29 فروردين 1393 - 21:26

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه بیشتر تروریستهای باقیمانده در بخش قدیمی شهر حمص خارجی هستند، اظهار داشت دلیل پافشاری نمایندگان فرانسه، انگلیس و آمریکا برای مطرح شدن موضوع حمص در شورای امنیت، به همین دلیل است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار جعفری" گفت: دیپلماسی مختلط آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی عجیب و مردود است، آن ها فقط منطقه موسوم به "حمص قدیمی" را مدنظر قرار می دهند و اقدامات تروریستی منطقه "کسب" را که با حمایت ترکیه ارتکاب شد، به فراموشی می سپارند.

وی خاطر نشان کرد: دولت سوریه، چند ماه پیش، به 2700 نظامی و غیرنظامی اجازه داد از منطقه "حمص قدیمی" خارج شوند و این افراد در حال حاضر در مناطقی امن به سر می برند. در آن وقت، دولت از 170 نفری که همچنان در منطقه باقی مانده بودند خواست، شهر را ترک کنند؛ اما آن ها حاضر به ترک منطقه نشدند، زیرا آن ها یا خویشاوند تروریست های مستقر در این شهر بودند، یا تحت فشار تروریست ها قرار داشتند.

جعفری از شورای امنیت خواست برای اعمال فشار بر کشورهایی که از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند، وارد عمل شود.

وی افزود: مردم سوریه، از شورای امنیت انتظار بیانیه های مطبوعاتی ندارند، آن ها خواهان تدابیری تازه برای اعمال فشار بر کشورهایی هستند که از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند. این کشورها را باید مجبور کرد که کمک به گروه های تروریست از طریق مرزهای ترکیه و اردن و لبنان را متوقف کنند. از این گذشته، باید به قطر و عربستان که از تروریسم در سوریه حمایت می کنند، هشدار داده شود و از آن ها درخواست شود حمایت های خود را از تروریسم متوقف کنند؛ زیرا این رویکرد آن ها، آشکارا با قطعنامه های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم مغایرت دارد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در ادامه گفت: در حال حاضر در منطقه حمص قدیمی، گذشته از 170 غیرنظامی، حدود 2000 تروریست حضور دارند. اکثر تروریست هایی که حاضر به خروج از این منطقه نشدند، خارجی هستند؛ و به همین دلیل است که نماینده های فرانسه و انگلیس، در جلسه شورای امنیت، اوضاع این منطقه را در کانون توجه قرار دادند تا از تروریست های این منطقه حمایت کنند.

وی با تاکید بر این که مسئولیت حفظ صلح و امنیت جهانی فقط به عهده چین و روسیه نیست، و این مسئولیت، به عهده همه 15 عضو شورای امنیت است، تصریح کرد: فرانسه، انگلیس و آمریکا، اساسا مسئول اصلی بحرانی شدن اوضاع سوریه هستند.

جعفری خاطرنشان کرد: آمریکا، بر عکس ادعای خود مبنی بر حمایت از حل و فصل سیاسی بحران در سوریه، همان طور که همگان می دانند، به خود اجازه داد به گروه های تروریست از جمله "جبهه النصره" و گروه موسوم به "دولت اسلام در عراق و شام" و سازمان القاعده که دولت آمریکا آن ها را "مخالفان" می خواند، موشک های آمریکایی ضد تانک برساند و این در حالی است که نام این گروه ها در فهرست گروه های تروریست شورای امنیت مندرج است.

وی درباره گروه موسوم به "جنبش حزم" نیز گفت: بخش اساسی این گروه را عناصر جبهه النصره تشکیل می دهند، و ما از ماه ها پیش، درج نام این گروه در فهرست گروه های تروریست شورای امنیت را خواستار شده ایم.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد: محال است که کسی بتواند بدون چراغ سبز آمریکا، این سلاح های آمریکایی را به گروه های تروریست برساند. در این میان، قطر و عربستان سعودی نیز برای حمایت مالی از این گروه ها آمادگی دارند و ترکیه نیز حاضر است راه عبور آن ها از مرزهای خود را هموار سازد. حتی اردن نیز به تروریست هایی که در داخل اردن آموزش دیده اند اجازه عبور از مرزها را می دهد و آن ها را به ترکیه منتقل می کند تا از طریق مرزهای ترکیه و سوریه، به منطقه کسب اعزام شوند.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها