فرار ده‌ها تروریست سعودی از سوریه به لبنان

فرار ده‌ها تروریست سعودی از سوریه به لبنان
شنبه 30 فروردين 1393 - 21:01

پس از تسلط ارتش سوریه بر بخشهای وسیعی از مناطق قلمون، خبرها حاکی از فرار دهها نفر از عناصر مسلح سعودی به جرود عرسال است و برخی منابع، از ورود آنها به سفارت کشورشان در بیروت خبر می دهند.

به گزارش شبکه خبری العالم، پس از تسلط ارتش سوریه بر بخشهای وسیعی از مناطق قلمون که تاکنون تحت کنترل گروههای مسلح و در راس آنها جبهه النصره بود، خبرها حاکی از فرار دهها تن از عناصر مسلح سعودی به جرود عرسال است، در حالی که برخی منابع دیگر تاکید می کنند که این تروریست ها به سفارت کشورشان در بیروت منتقل شدند.

در همین راستا، بنا به برخی اطلاعات، دهها تن از اتباع سعودی که در کنار جبهه النصره می جنگیدند، به لبنان فرار کردند و به سفارت عربستان در بیروت رفتند و سفارت نیز زمینه بازگشت آنها را به کشورشان فراهم کرد.

بر اساس این اطلاعات، سفارت عربستان از مقامات لبنان خواسته تا ورود به لبنان را برای اتباع سعودی که از همکاری با گروه های مسلح منصرف شده اند، تسهیل کند.

عربستان ماه گذشته قانونی صادر کرده بود که بر اساس آن، هر عربستانی که به گروههای مسلح در خارج بپیوندد، مجازاتی برابر 20 سال حبس خواهد داشت. بر طبق این قانون گروه القاعده و داعش و جبهه النصره که در سوریه در حال جنگ هستند، گروههای تروریستی به حساب می آیند. مقامات عربستان مهلتی را برای عفو کسانی که در سوریه می جنگند، تعیین کرده بود که نیمه ماه مارس گذشته به پایان رسید. اما مقامات عربستان این مهلت عفو را برای "موارد خاص" تمدید کردند.

از سوی دیگر، دولت سوریه در پیامی به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده که گامهای عربستان برای مقابله با تروریسم کافی نیست و درخواست کرده که ریاض، "ترویج افکار تکفیری وهابی" را متوقف کند؛ افکاری که زیربنای عقیدتی اقدامات تمام گروه های مسلح و القاعده است. سوریه همچنین در پیام خود به شورای امنیت گفته بود که می تواند هویت 228 تبعه سعودی کشته شده در سوریه را به شورای امنیت ارائه کند.

همچنین سوریه، تصمیم عربستان برای مجازات کسانی که از جنگ در سوریه بازمی گردند را "تبلیغات رسانه ای ناچیز" دانسته و تاکید کرده بود که باید به جای این تبلیغات، تدابیر واقعی و عملی اتخاذ شود.

سفارتخانه های عربستان در امان و انکارا، از بسیاری از سعودی هایی که از جنگهای سوریه گریخته بودند، استقبال کرده و زمینه بازگشت آنها را به کشورشان فراهم کردند. "عادل مراد" سفیر عربستان در انکارا هم گفته بود که آن سفارتخانه تمایل ندارد آمار کسانی را که بازگردانده شدند، اعلام کند. وی همچنین درباره گروههایی که در ترکیه برای فریب جوانان سعودی به منظور اعزام آنها به سوریه فعالیت می کنند، هشدار داد.

دو هفته پیش ویدیویی منتشر شد که نشان می دهد عناصر مسلح سعودی در سوریه، گذرنامه های خود را پاره می کردند تا با این کار عدم تمایل خود به بازگشت به عربستان را اعلام کنند. یکی از افراد نیز  که پرچم القاعده را در دست داشت، بر تمایل عناصر مسلح به بازگشت به "جزیرة العرب" برای جنگ تاکید کرده بود.

پربیننده ترین خبرها