کردهای عراق دست به دامان چینی‌ها شدند

کردهای عراق دست به دامان چینی‌ها شدند
يکشنبه 31 فروردين 1393 - 14:31

عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات منطقه کردستان عراق، با درخواست از چین برای حمایت از کُردهای عراق برای تشکیل نظام کنفدراسیون، ادعا کرد که نظام فدرالیسم راه حل مشکلات عراق نیست و ماندن منطقه کردستان عراق به عنوان بخشی از خاک این کشور باعث تکرار فاجعه کشتار کُردها خواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "کمال کرکوکی" در دیدار هیأتی چینی به ریاست "جیان جیا هوا " معاون مدیر کل امور غرب آسیا و شمال آفریقا در حزب کمونیست چین گفت: کُردها متحمل ظلم و ستم زیادی شدند و کشتار جمعی را تجربه کرده اند.
وی ادعا کرد که ماندن منطقه کردستان عراق به عنوان بخشی از خاک این کشور منجر به تکرار این تجربه خواهد شد .
کرکوکی افزود: نظام فدرالیسم راه حل دائمی نیست، و این نظام حکومتی ثابت کرده است که نمی تواند مشکلات کشور را حل کند و دوستان منطقه کردستان عراق باید از کُردها برای دست یابی آنها به استقلال یا نظام کنفدراسیون حمایت کنند.
کرکوکی همچنین اعلام کرد: درهای منطقه کردستان عراق به روی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری باز است .
این مسئول چنینی هم اعلام کرد که دولت متبوعش در آینده برای برقراری روابط فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی دوجانبه با منطقه کردستان عراق، یک کنسولگری در این منطقه خواهد گشود.
جیان از آمادگی کشورش برای برگزاری دوره های آموزشی مختلف در منطقه کردستان عراق و سرمایه گذاری در این منطقه خبرداد و گفت : شرکت های نفتی چین آماده سرمایه گذاری در منطقه کردستان عراق هستند. 
"عبدالمهدی الخفاجی" نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس نمایندگان عراق روز شنبه از اظهارات مسئولان حزب همپیمانی کردستان انتقاد کرده و گفته بود : مسئولان حزب همپیمانی کردستان درپی اخذ امتیازات بیشتر از دولت مرکزی هستند .
مسئولان حزب همپیمانی کردستان عراق خواستار تشکیل نظام کنفدراسیون در این منطقه شده اند .
"عماد احمد" نایب رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق روز 27 مارس 2014 ادعا کرده بود که اگر دولت مرکزی به توسعه و حقوق کُردها بی توجه باشد، باید یکی از دو  گزینه تشکیل نظام کنفدراسیون و استقلال منطقه کردستان را بپذیرد.
رئیس منطقه کردستان عراق هم 25 مارس 2014 ادعا کرده بود که اگر دولت مرکزی خواهان همکاری با این منطقه نیست، می تواند به روابط دوجانبه پایان دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها