دیدگاه مصری‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دیدگاه مصری‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 13:34

قاهره (العالم) - تنور انتخابات ریاست جمهوری مصر با آمدن دو رقیب به صحنه داغ شده است، و هریک از دو نامزد یعنی حمدین صباحی و عبدالفتاح سیسی با برنامه ها و شعارهای خاص، به دنبال جذب رای دهندگان هستند.

خبرنگار شبکه العالم روز چهارشنبه گزارش داد، شعارهای انتخاباتی "حمدین صباحی" بیشتر حول محور عدالت اجتماعی و کرامت انسانی می چرخد. وی وعده داده که سیاست ها و قوانینی را دنبال کند که به طرح های کوچک و حمایت از مستحقان اولویت دهد و کسانی که خون شهدای انقلاب مصر را بر زمین ریخته اند قصاص کند.
در همین زمینه "ابراهیم عبدالغنی" معاون سردبیر مجله اکتبر در گفت و گو با العالم خاطرنشان کرد: حمدین صباحی همواره در حال صحبت درباره تحقق عدالت اجتماعی و به خصوص رسیدگی به فقرا و زاغه نشینان است و در واقع امید او برای پیروزی به همین گروه از مردم بسته شده؛ به نظر من این برنامه در صورت اجرایی شدن، نسخه عملی انقلاب 25 ژانویه به شمار می آید.
عبدالفتاح سیسی نیز برنامه های انتخاباتی خود را با تمرکز کامل بر پژوهش های علمی و انرژی های جایگزین و توسعه فراگیر تعیین کرده و اینها در کنار غلبه بر مشکلات اساسی که از نظر او بیکاری، فقر و بیماری هستند، کامل می شوند.
محمد امین تحلیل گر مسایل سیاسی در گفت و گو با العالم تصریح کرد: برنامه سیسی مواردی مانند مبارزه با بیکاری، به کارگیری نیروهای جوان، بازسازی دولت جدید مصر، توجه به بهداشت و مقابله با بیماری ها را شامل می شود و یکی از دغدغه های وی شیوع بیماری های مختلف در میان مردم مصر و ضرورت درمان، آموزش و پژوهش های علمی در این زمینه است.
البته شماری از مردم مصر نامزد خود را بر اساس برنامه انتخاباتی مطرح شده گزینش نمی کنند، بلکه این انتخاب بر اساس شخصیت افراد و انقلابی بودن یا نظامی بودن آنها است؛ در این میان نیز عده ای هستند که کل انتخابات را تحریم کرده اند.
بعضی ها حمدین صباحی را به دلیل داشتن شخصیت انقلابی ترجیح می دهند و برخی نیز سیسی را دارای شخصیتی قدرتمند برمی شمرند، و برخی نیز هیچکدام را لایق مقام ریاست جمهوری نمی دانند.
در انتخابات ریاست جمهوری مصر رقابت تنها بین عبدالفتاح سیسی، فرمانده سابق ارتش و حمدین صباحی فعال سیاسی چپ گرا در جریان است چرا که کسی غیر از این دو نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت نام نکرده است.

پربیننده ترین خبرها