سناتورهای فرانسوی: هیچ دیدار خارج از برنامه نداریم

سناتورهای فرانسوی: هیچ دیدار خارج از برنامه نداریم
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 18:18

العالم - رئیس هیئت پارلمانی فرانسه تاکید کرد: برنامه‌ای که مجلس ایران و سفارت فرانسه در تهران برای ما تدارک دیده‌اند، کاملاً علنی است و ما به‌جز دیدارهای پیش‌بینی شده، هیچ برنامه‌ای در دستور کار خود نداریم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "فلیپ مارینی" رئیس هیئت اعزامی پارلمان فرانسه به ایران در گفت ‌وگو با خبرگزاری تسنیم با ابراز خوشحالی از سفر به ایران، اظهار داشت: این دور، دوره بسیار مهمی برای روابط ایران و فرانسه است و این روابط در تاریخ ثبت می‌شود، هیئت ما امیدوار است که سال 2014 مرحله مهمی در پیشرفت روابط تهران - پاریس باشد.

سناتور مارینی در پاسخ به این سؤال که وزارت خزانه‌داری آمریکا سفر هیئت های اروپایی به ایران را کم‌اهمیت دانسته و اعلام کرده که پنجره تجارت با ایران هنوز باز نشده و اینکه آیا سفر هیئت پارلمانی فرانسه به تهران سفری صرفاً نمادین هست یا نه، گفت: من تصور نمی‌کنم که چند قرن رابطه بین دو کشور ایران و فرانسه رابطه‌ای نمادین بوده باشد؛ ما نمایندگانی از اکثریت و اوپوزیسیون در فرانسه هستیم؛ هرکدام از ما در تصوراتی که دارد آزاد است و تصور ما این است که به‌سمت یک گشایش حرکت می‌کنیم.

 مارینی با اشاره به اهداف سفر هیئت پارلمانی فرانسه به ایران، تصریح کرد: یک هدف، آشنایی و شناخت نهادهای اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که گشایش راه برای همکاری‌های اقتصادی مهمتر است؛ با این امید که فرآیند ژنو نظام تحریم‌ها را که به‌شدت به منافع اقتصادی دو کشور آسیب رسانده را هم سبک کند و در نهایت هم حذف کند.

در دی ماه سال 92 یک هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد که حواشی فراوانی در پی داشت؛ مهم ترین این حواشی، دیدار با دو تن از محکومین قضایی فتنه سال 88 بود که اعتراضات فراوانی را به همراه داشت.

 رئیس هیئت پارلمانی اعزامی فرانسه به ایران همچنین در خصوص حضور "فلیپ دالیه"، سناتور فرانسوی در جمع حامیان منافقین نیز، گفت: دالیه در دام این گروهک تروریستی افتاده بود.

 فلیپ دالیه دیگر سناتور فرانسوی و عضو این هیئت 6 نفره فرانسوی نیز که پیشتر بحث حمایت وی از گروهک تروریستی منافقین مطرح شده بود، در این مصاحبه گفت: من سناتور شهر سن‌سن‌دنی هستم، که شهری نزدیک پاریس هست. ماجرا از این قرار بود که من به‌همراه منتخبان دیگر مردم به تظاهراتی که در آن شهر برگزار شد، دعوت شدم. یک جلسه عمومی در آنجا برقرار بود. من یک‌دفعه در آنجا دیدم که کنار نمایندگانی از کشورهای دیگر هستم. من آن روز بدون هیچ برنامه خاصی آنجا رفته بودم که در اصل یک جلسه عمومی بود. همراه من نمایندگان دیگری هم بودند. بعد از پایان جلسه هم رفتم و دیگر هیچ ارتباطی با این گروه نداشتم. برایم سخت هست که درک کنم پس از گذشت این‌همه زمان از آن قضیه، چنین هیجانی در رابطه با این موضوع در اینجا (ایران) وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: من خیلی خوشحالم که الآن در ایران هستم و این فرصتی است که ایران را کشف کنم؛ همچنین خیلی خوشحالم که با مردم ایران آشنا می‌شوم و می‌توانم با نهادهای ایران ارتباط برقرار کنم. امیدوارم که در این سفر بتوانم ایران را بشناسم و همچنین این سفر باعث گسترش روابط دو کشور شود.

هیئت پارلمانی فرانسه متشکل از 6 سناتور سه‌شنبه شب وارد تهران شد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها