چرا "تب" هواپیمای مالزیایی در آمریکا فروکش نمی‌کند؟

چرا
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 21:37

با وجود آن که تب پیگیری اخبار هواپیمای گمشده مالزی در سراسر جهان فرونشسته است، این تب، همچنان در آمریکا بالاست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نخستین بار نیست که پیگیری اخبار یک "گمشده" در آمریکا به "جریان خبری" تبدیل می شود. پیش از این نیز، ناپدید شدن هواپیمای آمریکایی امیلیا ارهارت بر فراز اقیانوس آرام در سال 1973 و پس از آن ناپدید شدن "جیمی هوفا" رهبر سندیکای کارگران آمریکا به سال 1975 نیز به دغدغه ای بزرگ برای آمریکایی ها تبدیل شده بود. در این میان، هواپیمای مالزی که در 8 مارس گذشته ناپدید شد و تاکنون سرنوشت آن معلوم نشده نیز به دغدغه ای بزرگ برای رسانه های آمریکایی تبدیل شده است و به نظر می رسد هنوز هم تب آن فروکش نکرده است.
"تام روزنستل" مدیر اجرایی موسسه مطبوعات آمریکایی بر این باور است که علت شکل گیری این تب خبری، آن است که این ماجرا، عوامل متعدد مربوط به وقایع ناگوار را در خود دارد که جان تعداد زیادی انسان را با خطر مرگ مواجه می کند و به همین سبب عامل زمان، مساله ای تعیین کننده است، از سوی دیگر مسائل عاطفی نیز در این مساله دخیل است و از آن مهم تر این که پیچیدگی های این ماجرا هیچ یک حل نشده است و این قضیه، به یکی از داستان های دراماتیک هالیوودی شبیه شده است.
واقعیت آن است که بسیاری، نمی توانند باور کنند که هواپیمایی به بزرگی بوئینگ 777 با 239 سرنشین، بدون برجا گذاشتن هیچ گونه اثر و ردّی، ناپدید شود، این در حالی است که امروزه، می توان یک دستگاه تلفن همراه را در هر کجا باشد، ردیابی و پیدا کرد.
"پل مانز" وکیلی از ایالت پورتلند اعتراف می کند که "خود را غرق پیگیری جزئیات این معمای بین المللی" کرده است. و می افزاید: ما در دوره پیشرفت به سر می بریم و در چنین دوره ای، نمی توانیم بپذیریم که ماجرای ناپدید شدن این هواپیما، تا ابد معما بماند.
وی در ادامه با بیان این که 33 درصد از آمریکایی ها ماجرای هواپیمای گمشده آمریکایی را پیگیری می کنند، خاطر نشان کرد که اخبار این موضوع، در راس خبرهای رسانه های آمریکایی قرار دارد. و به این ترتیب، بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش های "بیو" اخبار هواپیمای گمشده مالزی، حتی از موضوع حمله به "فورت هود" پایگاه ارتش آمریکا در تگزاس و یا تحولات اوضاع در اوکراین و حتی موضوع برنامه تامین اجتماعی باراک اوباما پیشی گرفته است.
در این میان، شبکه "سی.ان.ان" به سبب پوشش خبری پیگیر و دنباله داری که از این ماجرا داشت، از دیگر رسانه ها پیشی گرفت و کار را به گمانه زنی و رویاپردازی به منظور حل معمای هواپیمای گمشده کشاند، تا جایی که "لئونارد بیتس" روزنامه نگار آمریکایی خطاب به سی. ان. ان گفت: دیگر کافی است. بگذارید کمی پرداختن به هواپیمای گمشده را کنار بگذاریم و استراحت کنیم.
هرچند به تازگی، "دغدغه" شدن هواپیمای گم شده، مورد انتقاد قرار گرفته و موضوع طنز و تمسخر برخی شده است، اما پیگیری این موضوع همچنان روندی رو به رشد را طی می کند، تا جایی که شبکه سی.ان.ان فاش کرد که شمار بینندگان این شبکه در محدوده سنی 35 تا 54 سال، از زمان پوشش خبری ماجرای هواپیمای گمشده، افزایش مشهودی یافته است.
این موضوع، سبب شکل گرفتن این سئوال شده است که چرا آمریکایی ها، بیش از سایر کشورها، پیگیر موضوع ناپدید شدن هواپیمای مالزی هستند؟
این در حالی است که جستجو به دنبال هواپیمای گمشده، در سواحل استرالیا جریان دارد، با این حال اخبار آن در مطبوعات مالزی، از صفحه اول، به صفحات داخلی تغییر جایگاه داده است و شبکه سی ان ان بین المللی نیز پوشش خبری بحران اوکراین و دیگر مسائل جهانی را در صدر اخبار خود قرار داده است.
در این میان، دو سوم از مسافران هواپیمای گم شده مالزی از چین هستند، با این حال، پیگیری اخبار هواپیمای گم شده افت قابل ملاحظه ای در شبکه های تلویزیونی و پایگاه های ارتباط اجتماعی چین داشته است. اما آمریکایی ها همچنان به دنبال اخبار بیشتری در این زمینه هستند.
پس از گذشت یک ماه و نیم از ناپدید شدن هواپیمای مالزی، خبر آن، همچنان در فهرست سه خبر اول پایگاه های خبری "ساندی" و "گوگل نیوز" قرار دارد و در اپلیکیشن اخبار موبایلی خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در صدر خبرها قرار دارد.
بخشی از علت این تب خبری در آمریکا به رسانه های ارتباط جمعی و خدمات اخبار فوری و 24 ساعته مربوط می شود که سبب شده است توجه آمریکایی ها به فاجعه های انسانی و عاطفی حالت خاصی پیدا کند و با القائات رسانه ها، مردم آمریکا این گونه مسائل را در حد ماجرای ترور کندی رئیس جمهور پیشین آمریکا و رسوایی واترگیت، مهم تصور کنند.

پربیننده ترین خبرها